xx

Mei 2022

Beste changemakers,

Dankzij uw medewerking aan het initiatief ‘Each One, Bring One’, kan ik tot mijn genoegen een mooie ledengroei vaststellen. Laten we dit momentum niet verliezen - blijf deze inzet aanhouden en zorg er ook voor dat we elk lid dat we aantrekken kunnen behouden. Ik kijk ernaar uit u volgende maand in Houston te begroeten op de RI-conventie 2022. Dat zal een geweldig evenement worden – dat verzeker ik u!

In Houston zal in juni ook mijn laatste voorzittersconferentie plaatsvinden. We hebben dit jaar conferenties georganiseerd rond de aandachtsgebieden van Rotary. Deze conferenties zijn een enorm succes, zowel qua deelnemersaantal als wat betreft de ideeën die naar voren zijn gebracht.

Afgelopen herfst trok onze conferentie op de Filippijnen, die zich richtte op de bescherming van het milieu en de groei van lokale economieën, online 2.200 mensen. In Brazilië draaide onze bijeenkomst rond water, sanitaire voorzieningen en hygiëne en hoe dit in verband staat met ziektepreventie en -behandeling. Meer dan 600 mensen waren er aanwezig. Daarna volgde een conferentie over milieu, economie en vrede in Maputo (Mozambique), die ter plaatse ongeveer 400 en virtueel nog eens 700 deelnemers trok. Onze conferentie over economie en milieu in Venetië werd door meer dan 600 deelnemers bijgewoond.

Tijdens deze conferenties en mijn reizen over de hele wereld hebben talrijke politieke leiders de tijd genomen om mij te ontmoeten en kon ik ze overtuigen met Rotary samen te werken. Het gaat onder meer om de eerste minister van Mauritius, de president van de Seychellen, de vicepremier van Bahrein, en de presidenten van Albanië en Kosovo. Het is duidelijk dat Rotary een impact heeft in de wereld, en de wereld graag een beroep doet op ons leiderschap.

In Houston zal de laatste voorzittersconferentie zich toespitsen op een gebied waarin Rotary reeds lang een leidende rol speelt: ‘Dienen om vrede te brengen’. Alles wat we doen, helpt immers de voorwaarden te creëren die vrede bevorderen in gemeenschappen, naties en onszelf.

In maart kon ik van nabij het enorme verschil zien dat Rotary maakt in Oekraïne, en voor de vluchtelingen die blijven toestromen in Polen. Er zijn miljoenen dollars naar deze initiatieven gevloeid. Onze projecten betekenen veel voor de mensen ter plaatse en er heerst een enorme dankbaarheid voor uw voortdurende vrijgevigheid en steun.

Het is hartverscheurend om van dichtbij te zien hoeveel levens overhoop zijn gehaald, en het Oekraïense volk staat niet alleen. De verwoestende burgeroorlog in Jemen duurt nog altijd voort. De humanitaire crisis in Afghanistan wordt steeds erger. Gewapende conflicten treffen landen in heel Afrika, waaronder Libië, Zuid-Soedan, de Centraal-Afrikaanse Republiek, Noord-Mozambique, Ethiopië en Kameroen. En er zijn nog steeds grote vluchtelingencrises in Syrië en Venezuela.

Rotary zal altijd kiezen voor een vreedzame oplossing van conflicten en hulp en troost bieden aan mensen in nood. Rotary stond er aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, om mee te werken aan de oprichting van de Verenigde Naties en op te komen voor een wereldwijde vrede.

De tijd is gekomen om deze opdracht weer op te nemen en onze rol te vervullen als één van ‘s werelds grote promotors van vrede. Er is geen betere manier om ons jaarthema Serve to Change Lives kracht bij te zetten dan door voluit de kaart van de vrede te trekken.

Shekhar Mehta
RI-voorzitter