Amsterdam-Minerva steunt stichting FGIP (Federation Global Initiative on Psychiatry)

Door de oorlog in Oekraïne raken veel Oekraïners in psychische nood en lopen het risico op blijvende trauma. De internationaal opererende stichting FGIP (Federation Global Initiative on Psychiatry - https://www.gip-global.org/) werkt in Oost-Europese landen (waaronder al meer dan 30 jaar in de Oekraïne) om de psychische gezondheidszorg daar te verbeteren, en heeft een uitgebreid netwerk van experts. Met onze steun kunnen extra psychologen en psychiaters opgeleid worden om online (website, facebook) ondersteuning te geven. Voor de Oekraïense hulpzoekenden zet FGIP nu een Oekraïens talige online programma op. Deze heet samopomi.ch (“zelfhulp” in het Oekraïens). De Facebooksite loopt al en trok in de eerste week vanaf 28 februari 2022 al 1,8 miljoen bezoekers. De “post” die over zelfmoord ging werd bijvoorbeeld 250.000 keer bekeken. Dit wijst op een zeer grote behoefte aan psychologische ondersteuning.