Rotary Club Nijmegen haalt Oekraïnse vluchtingen naar Nederland

Rotary Club Nijmegen is door de voorzitter van RC Szcenin in Polen per mail benaderd met de vraag of wij konden helpen met het overbrengen van een 50-tal Oekraïense vluchtelingen (vrouwen en kinderen) naar Nederland en specifiek naar Nijmegen. Men had via internet gezien dat er in de Nijmeegse Jan Massink hal noodopvang wordt geboden.

Het bestuur van onze club heeft deze hulpvraag meteen opgepakt, gesteund door het overgrote deel van de clubleden.

Met behulp van een projectgroep en het netwerk van diverse leden kon op zeer korte termijn een bustransport geregeld worden voor maandag 28 maart j.l.

Door de bombardementen in de buurt van Lviv - van waaruit de vluchtelingen naar de Poolse grens zouden reizen- is dit echter uitgesteld naar donderdag 31 maart 2022. Aan boord van de bus zijn 2 chauffeurs, 1 tolk, 3 clubleden en 1 kinderverpleegkundige van het Radboudumc. Twee clubleden reizen in een volgauto mee om eventuele calamiteiten op te kunnen vangen.

De groep hoopt donderdagvond in Wroclaw aan te komen alwaar zij opgevangen zullen worden door een lid van RC Wroclaw. Ook de vluchtelingen zullen daar opgevangen worden, eens de grens gepasseerd. Vrijdagavond wordt de groep weer terug verwacht in Nijmegen waarna de vluchtelingen overgedragen zullen worden aan de noodopvang.

De club heeft zich aan deze groep gecommitteerd en zal zich dan ook blijven inspannen voor hun verdere opvang in Nijmegen e.o.