Tip van Rotary club Voorburg-Vliet: organiseer een benefietconcert

Wij ontvingen onderstaande mail van Annet Weijermars:

Op 31 maart organiseerden Henk Jaap Kloosterman en ik een benefietconcert voor onze Rotaryclub Voorburg-Vliet in de Oude Kerk in Voorburg nadat ik een bericht uit Polen kreeg met een oproep voor hulp.

Dit bericht kwam van Andrzej Cieslawski van een Rotaryclub vlakbij Warschau. Ik ken Andrzej door mijn inzet als voorzitter van het Huygens Festival in Voorburg. Van een bevriende Rotaryclub in St Germain (Frankrijk) was al 22 kuub hulpgoederen aangekomen maar nu was er vooral heel veel en heel snel behoefte aan geld om lokaal vluchtelingen te kunnen opvangen en, met name, medische hulpgoederen naar Oekraïne te sturen.

Mede dankzij het National Dutch Rotary Ukraine Fund hebben we €9700 opgehaald. Het geld werd overgemaakt naar de zusterclub Warszawa-Konstancin. Deze Rotaryclub heeft het geld uitgegeven om Oekraïense vluchtelingen in hun gemeenschap op te vangen en (voornamelijk medische) voorraden naar de grens met Oekraïne te sturen, waar hun zusterclub uit Lviv de goederen zou overnemen en verder vervoeren.

Prachtige opbrengst benefietconcert Oekraïne vlietnieuws.nl/2022/04/03/prachtige-opbrengst-benefietconcert-oekraine

Mikhail Zemtsov, een dierbare vriend en briljant altviolist, hoorde van dit succes en nam naar aanleiding daarvan contact met mij op met de vraag of ik kon helpen bij het regelen van concerten voor het Kiyv-pianokwintet, één van de beste kamermuziekensembles van Oekraïne. Van het Oekraïense Ministerie van Defensie kregen ze dispensatie om het land te verlaten om liefdadigheidsconcerten te geven. In mei spelen ze hun eerste concerten in Nederland. Het mooiste zou zijn zoveel mogelijk concerten te organiseren in de periode mei, juni en wellicht zelfs begin juli.

Ik zag een bericht van Unico van Kooten van Rotary Cantersteen in België om steun te werven voor hun hulp aan Oekraïne en kwam daardoor op het idee om dit het Kyiv Quintet bij meerdere clubs, ook internationaal onder de aandacht te brengen. Immers in Voorburg is al een benefietconcert geweest met kamermuziek en dan is het niet logisch om te verwachten dat een tweede concert weer zo succesvol wordt. Het leek mij een unieke kans om te laten zien hoe elke Rotaryclub uniek en lokaal geworteld is en toch met elkaar verbonden, ook internationaal. En helemaal met dit top ensemble een uitgelezen kans.

Een mooi voorbeeld van de kracht van de verbindingen van Rotary hebben we gezien bij het benefietconcert op 31 maart. Immers Rotaryclub Voorburg-Vliet werd financieel fors gesteund door Rotary Voorburg. De opbrengst werd verdubbeld door het Oekraïne fonds van Rotary Nederland. Het geld werd overgemaakt naar Rotaryclub Warszawa-Konstancin die het uitgaf aan lokale opvang van vluchtelingen en medische hulpgoederen. De hulpgoederen werden naar de grens met Oekraïne gebracht waar leden van de Rotary Lviv-Centre ze vervolgens overnamen en naar de ziekenhuizen in Oekraïne brachten.

Bijgesloten is informatie over het Kyiv Quintet en ik heb ook de contactgegevens van violist Mykhailo Bilych.

Mochten clubs geïnteresseerd zijn in het organiseren van een benefietconcert dan kan ik altijd praktische tips geven. Ook voor het sturen van hulp naar Oekraïne heb ik waardevolle contacten om dat via het Rotary netwerk te doen.

Hartelijke groet,

Annet Weijermars
aweijermars@gmail.com

Chamber ensemble “Kyiv”

Chamber ensemble “Kyiv”- one of the best instrumental groups of Ukraine, a State chamber music ensemble, which was created on the base of the National House of Organ and Chamber music of Ukraine.

It was founded in 1989.That very year the group, named by “Kharuk-quintet”, won the International contest of chamber music ensembles in Florence.

In 1992 the group took part at the International contest of chamber music ensembles in Tokyo. As a contest finalist it was invited to make a tour around of Japan, in particular, gave a concert at the largest concert hall of Japan-“Santory Hall”.

From 1994 till 1995 ensemble studied at the International “Mozart-Academy” (Poland) – lessons with prof.R.Filippini, C.Poppen, Dario da Rosa, A.Lonquich, A.Satz, B.Pergamenschikov.

Ensemble “Kyiv”-the winner of International festival in Memory of Vladimir and Regina Horowitz (1-st prize,Ukraine, 1994).

The members of ensemble taking an active participation at the largest regional and international festivals of contemporary music, such as “Musical dialogs”, “Kyiv-Music- Fest”, “Kyiv-October-Fest”,where the group has performed alongside such renowned ensembles as the “Britten-quartet” and “Mendelssohn -quartet”.

So as the ensemble includes some solo musicians-laureates of International contests, the program of the group contains solo performances as well. The range of the group’s creative interests is extremely wide, it includes chamber music works of different genres and styles for piano quintet, piano and string quartet, piano trio and a duo.

The repertoire of ensemble includes more then 100 pieces for piano/string trio, quartet and quintet of well-known world composers as well as ukrainian composers.

The “Kyiv” has an active concert life. The ensemble had successful concert tours in Germany, Italy, France, Belgium, Bulgaria, Russia, Ukraine,etc.