Rotary Club Gilze-Rijen en Dongevallei en VIPvoorElkaar zetten zicht in voor vluchtelingen uit Oekraïne

Rotary Club Gilze-Rijen en Dongevallei en de vrijwilligers organisatie VIPvoorElkaar in de Gemeente Gilze en Rijen hebben zich gezamenlijk ingezet om de belangrijkste hulpvragen van de groep vluchtelingen uit Oekraïne in te vullen. Deze twee organisaties hebben sinds het begin van de Coronacrisis een partnership opgebouwd waarbij gebruik wordt gemaakt van elkaars netwerken en expertise.

Tegelijkertijd was dit een kans omdat nieuwe vrijwilligers zich bij VIP meldden om een bijdrage te kunnen leveren. Een mooie kans dus om het vrijwilligerswerk in de gemeente te versterken en de informele netwerken uit te breiden. De Rotary club heeft een financiële bijdrage beschikbaar gesteld van maar liefst €3.500,- om activiteiten en hulp te kunnen organiseren. Ook zijn de leden actief betrokken bij diverse activiteiten. De eerste en meest urgente vraag die we kregen was of we kunnen helpen om de mensen van een fiets te voorzien. Het Repair Café organiseert in juni een tweede fietsenopknapdag. Oekraïense vluchtelingen gaan zelf ook helpen bij het opknappen van de fietsen. Een urgente vraag was die voor vervoer van de kinderen van Molenschot naar hun school in Gilze. Hiervoor hebben we een oproep gedaan voor chauffeurs. Het had wat voeten in aarde om mensen te vinden. Maar zodra de kinderen naar school mochten, hebben we het vervoer elke schooldag geregeld.

Er is een ploeg van 5 vrijwilligers die een poule vormt om de kinderen naar school te brengen en te halen. Ze rijden met de personenbus van de Boodschap. VIP maakt wekelijks de planning voor de chauffeurs. De chauffeurs hebben er ook plezier in. De huur van de bus wordt door de gemeente betaald.

Sport

De taalcoach Nederlands is met een aantal bewoners op zoek gegaan naar een sport om uit te oefenen. Omdat veel mensen Oosterse vechtkunst beoefenen, heeft de taalcoach een sportschool gevonden en is daar met de mensen naartoe gegaan. Team Elite heeft de mensen met open armen ontvangen. De volwassenen mogen gratis meetrainen op de dagen dat de groep niet vol zit. Voor de kinderen regelen we aansluiting het Leergeld. En vanuit het Rotary fonds hebben we eenmalig sportmateriaal aangeschaft voor de volwassenen zodat zij een goede start kunnen maken. Daarnaast hebben we een van de mensen die van hardlopen houdt, gekoppeld aan atletiekvereniging Spiridon. Daar kan deze persoon meetrainen in de groep.

Rotary Gilze-Rijen en Dongevallei en VIPVoorElkaar wilden de mensen een verzorgde dag weg aanbieden. Ze waren net in de gemeente, de kinderen net een week naar school en toen werd het meivakantie.

Daarom hebben we een dagje weg aangeboden aan alle vluchtelingen uit Oekraïne. Het dagje ging naar de Beekse Bergen en we konden ook een uitgebreide lunch aanbieden. We hebben dit twee keer georganiseerd. In de vakantie voor alle kinderen en hun moeder, oma of tante. En de tweede keer met de groep die Nederlands volgt tijdens de ‘Nederlandse les’. Een groep vrijwilligers heeft de uitstapjes begeleid. Het was heel gezellig! Er zijn ook mooie contact gelegd tussen de kinderen van de vrijwilligers én de kinderen uit Oekraïne.