Gulle donatie aan Stichting Masechaba

Tekst Marco Bijl | Foto Nathalie Kool | 07/03/2023

Dinsdagavond 7 maart 2023 was voor de leden van Rotaryclub Purmerend Weidevenne en hun gasten een gedenkwaardige avond. Te gast waren Peter Ophoff en Willem Ooms als bestuursleden van de Stichting Mascheba en Sjaak Lambalk (voormalig clublid, maar uitgenodigd in zijn hoedanigheid als penningmeester van de opgeheven Stichting HCI en bedenker van het 'Simon Ebbing fonds’).

Het fonds is tot stand gekomen ter nagedachtenis aan Simon Ebbing (1940 - 2014) die tijdens zijn leven – naast vele andere vrijwilligersactiviteiten in de Purmerendse gemeenschap – óók voorzitter was van de Stichting Health Connections International in Amsterdam (HCI).

HCI is in 2004 opgericht en heeft tot doel gehad een bijdrage te leveren aan de mondiale bestrijding van HIV/Aids gerelateerde infectieziekten en de gevolgen daarvan onder met name gemarginaliseerde en sociaal achtergestelde groepen in de samenleving. De vergaarde kennis, kunde en resultaten vanuit deze stichting is in 2016 overgedragen aan nationale partners. Sjaak Lambalk en Marco Bijl zijn gedurende een groot aantal jaren medebestuurslid geweest van HCI en hebben mede bepaald dat het restant van het eigen vermogen een andere bestemming kon krijgen.

In november 2016 mocht onze club daarom een aanzienlijk bedrag, geoormerkt onder de noemer 'Simon Ebbing Fonds', in ontvangst nemen dat zou moeten worden ingezet voor internationale kleinschalige goede doelen die betrekking hebben op HIV/Aids bestrijding voor moeder en kind. Het geld is toen ondergebracht in onze Stichting Community Services en eind 2018 is hieruit een donatie gedaan aan Wieger Voskuijl (onderzoek naar de eNose). Het resterend bedrag werd deze avond gedoneerd aan de Stichting Masechaba, waarmee een einde komt aan het ‘Simon Ebbing Fonds’.

Marije overhandigde namens onze club (en als voorzitter van Community Services) een cheque van € 23.623 aan Peter en Willem die verrast reageerden én enorm verguld waren met het bedrag.

Masechaba betekent ‘Mother of the People‘ en geeft kansarme kinderen in regio Bethlehem (Zuid Afrika) een kans op een beter leven en toekomst. Er wordt opvang geboden, eten en drinken verstrekt en onderwijs en medische verzorging aan (aids) weeskinderen gegeven. Veel kinderen zijn geïnfecteerd met HIV en hebben medische zorg nodig. In het ‘Bishop Koopman Masechaba Building’ krijgen de kinderen alles wat ze nodig hebben om gewoon kind te kunnen zijn. Een prachtig initiatief dat nauw aansluit op de voormalig doelstellingen van HCI.