100 jaar Rotary in Nederland - de estafette

Tekst Sandra van der Meulen | Foto Antoinette Bakker | 31/01/2023

Honderd jaar Rotary in Nederland. Dat is meer dan genoeg reden om uitgebreid en feestelijk bij stil te staan. Op zaterdag 28 januari was er niet alleen een groots eeuwfeest in Amsterdam, maar startte ook een bijzondere estafette. In het Olympisch Stadion ging om 16.30 uur de estafette door heel Nederland van start. Aan Holger Knaack, president Rotary International 2020-2021 de eer.

Maar wat houdt de estafette nou precies in? We gaan in 2023 van district naar district, van club naar club fietsen, wandelen, rennen etc Ruim 5000 kilometer om alle meer dan 500 clubs in de zeven districten te bereiken. Zo verbinden we alle Rotary- en Rotaractclubs (Rotaract is de jongerenafdeling van Rotary International) in 2023 met elkaar.

Het idee is dat elke club een traject voor zijn rekening neemt en aan de volgende club het stokje overdraagt. De meeste clubs zorgen in hun eigen district voor leuke sponsoracties om de estafette heen, wat voor publiciteit en geld voor goede doelen gaat zorgen. Of voor een mooie lokale activiteit om een bepaalde doelgroep in het zonnetje te zetten.

Als Rotaryclub zet je je in voor de medemens. Die probeer je op verschillende wijzen te steunen. Dat kan door acties op touw te zetten waarbij je bijvoorbeeld geld ophaalt, maar ook door mensen een leuke activiteit aan te bieden. Denk aan bewoners van een verzorgingshuis mee op een wandeling te nemen, of een sinterklaasfeest te organiseren voor kinderen uit gezinnen die het moeilijk hebben.

De estafette ging na het Olympisch Stadion gelijk de provincie Noord-Holland in. Met een bakfiets gaat de estafette in de regio Waterland rond. Op zaterdag 4 februari zal deze in Purmerend aankomen, om de dag daarna naar Waterland te gaan. In onze regio zijn er tal van mooie activiteiten. Zo is er bij Kwadijkerkoog een gezellige spelletjesochtend voor de bewoners. Bij eerdere edities was dit altijd erg mooi om te doen. De bewoners beleven een gezellige ochtend waarbij er volop gezelschap en aandacht voor ze is.

Ook is er een circusdag voor de kinderen die bij de opvanglocatie Baanstede verblijven. Zij krijgen workshops van circus Tadaa en geven een voorstelling. En er wordt een prikactie gedaan rondom het Kennedyplein om de buurt schoon te maken. Volop mooie activiteiten voor de samenleving dus!

Aan het einde van het jaar wordt het stokje overgedragen aan België, dat in 2024 het eeuwfeest viert.