Zomertour: jongeren uit alle windstreken op bezoek

Frits Boddeman | 25/06/2013

In de laatste week van juni 2013 waren een 15-tal jongeren in de leeftijd van 16 t/m 18 jaar gast van Rotaryclubs in de regio Waterland. Ze namen deel aan de zogenaamde Zomertour; een jeugduitwisseling van (meestal) Europese jongeren met als doel kennis te maken met jonge mensen uit andere Europese landen en om de cultuur van een bepaald land waar men met elkaar verblijft, nader te leren kennen.

Zoals gebruikelijk bij dit uitwisselingsprogramma kwamen de deelnemers letterlijk uit alle windstreken: Turkije, Italië, Verenigde Staten, Tsjechië, Bulgarije, Finland, Litouwen, Israël, Roemenië, Kroatië, Noorwegen en Hongarije. De organiserende Rotaryclubs zorgen voor huisvesting in gastgezinnen en stellen een programma samen voor de buitenlandse deelnemers.

Op dinsdag 25 juni 2013 gaven RC Purmerend-Weidevenne en RC Purmerend-Polderland gezamenlijk invulling aan dat programma. De jeugdige deelnemers werden ‘s-morgens opgehaald bij hun gastgezinnen om een bezoek aan de Zaanse Schans te brengen. Na de lunch met Hollandse pannenkoeken en een rondvaart over de Zaan, werd koers gezet naar natuurgebied Het Twiske. Daar werd gekanood en gezwommen (dat laatste in een enkel geval niet geheel vrijwillig omdat kano’s toch enigszins instabiele vaartuigen blijken). De dag werd, samen met de clubleden, afgesloten met een uitgebreide barbecue bij het BurgGolf hotel.

ZIE OOK:

Fotoalbum: Zomertour (Summer Camp) 25/06/2013