Flowerpower: bezoek aan Flora Holland Aalsmeer

Frits Boddeman | 01/03/2013

Bloemen houden van mensen... Om dat met eigen ogen te kunnen vaststellen legden op vrijdagmorgen 1 maart 2013 een tiental leden in alle vroegte een bedrijfsbezoek af aan de bloemenveiling Flora Holland in Aalsmeer. Een deskundige gids informeerde ons - vanwege het omgevingslawaai via oortelefoons - over alles wat er gebeurt in dit centrum van de internationale bloemenhandel.

We konden het hele veilproces volgen vanaf een speciale galerij die een panoramisch uitzicht biedt over de immense hallen. Met een grootte gelijk aan 180 voetbalvelden is de Flora Holland Aalsmeer de grootste bloemenveiling ter wereld. Bij het steeds verder uitbreiden van het complex moest op een bepaald moment de provinciale weg N231 worden overgestoken. Met een volledig geautomatiseerd systeem worden de veilingkarren via een traverse van de ene naar de andere kant getransporteerd.

Voordat de producten voor de klok komen, wordt de kwaliteit van de bloemen en planten gekeurd. Er zijn vier kwaliteiten waar een product aan kan voldoen. Als een product heel mooi is, is het A1 kwaliteit, daarnaast is er nog A2, B1 en B2 kwaliteit. Het veilen van de bloemen en planten gebeurt in de afmijnzalen. In een afmijnzaal zitten honderden kopers die elke werkdag vanaf zes uur ’s morgens via de veilingklok producten inkopen.

We bezochten een presentatieruimte waar kwekers - in de vorm van een soort beurs - aan potentiële kopers staaltjes van hun kunnen laten zien. Of - zoals nu in de aanloop naar Pasen - speciaal opgemaakte bloemstukjes. Verder zagen we het Kenniscentrum Productkwaliteit, waar onder andere de houdbaarheid van bloemen onder verschillende omstandigheden en met verschillende soorten snijbloemenvoedsel wordt getest.

De bloemenveiling blijkt een wereld op zich. Op weg naar huis bleven we ons verwonderen over deze enorme marktplaats en de hoeveelheid bloemen - afkomstig uit bijna 50 landen - die daar iedere dag verhandeld wordt.