Fellowship-weekend Drenthe

Frits Boddeman | 01/11/2014

Het lijkt een traditie te worden. Voor de derde keer op rij werd in het eerste weekend van november een clubuitje georganiseerd. Dit keer ging de reis naar Drenthe voor een verblijf in een ruime vakantievilla in de buurt van Orvelte. Het werd een weekend van gezelligheid, saamhorigheid, cultuur, sportiviteit en ook... herdenken.

Het programma was in grote lijnen bekend gemaakt, maar bevatte ook enkele verrassingen. Na het nuttigen van het brood en de soep, die bij aankomst in de villa klaar stonden, werden de clubleden door de organisatoren verzocht zich warm aan te kleden en stevig schoeisel aan te trekken. Een dropping lag op de loer... En inderdaad, in de auto’s van de organisatoren werd men naar het meest donkere bos van Drenthe gebracht. Omdat die avond Halloween werd gevierd, voorzagen de gedropte clubleden een onrustige terugtocht met de nodige schrikeffecten. Dat zou het ook zijn geworden, ware het niet dat de ‘gedropten’ een andere route vonden dan verwacht en daardoor eerder thuis waren dan de organisatoren zelf, die zich ergens in het bos hadden verstopt. Het stond een-nul!

Op zaterdagmorgen werd een bezoek gebracht aan het monumentendorp Orvelte, ook bekend als het museumdorp van Drenthe. Een deskundige gids leidde ons rond langs de vele historische bezienswaardigheden in en rond het dorp. De zaterdagmiddag kon vrij worden besteed. Zo werd er gegolfd op een nabijgelegen golfbaan en anderen verkozen een fietstocht door de in prachtige herfsttinten getooide bossen.

’s Avonds na de borrel werd de tafel in gereedheid gebracht om gezellig te gourmetten. Ook dat lijkt een traditie te worden. Het daarna ‘uitbuiken’, iets waarvoor deskundigen wellicht beweging zouden adviseren, werd op een alternatieve wijze uitgevoerd. Er werd namelijk, zittend in comfortabele fauteuils, een sportquiz gespeeld...

Tenslotte werd op zondagmiddag een bezoek gebracht aan het herinneringscentrum kamp Westerbork. Het werd duidelijk stil tijdens de rondgang over het voormalig doorgangskamp. Eenieder liep daar verzonken in eigen gedachten, soms zichtbaar aangeslagen, maar verbonden door de saamhorigheid die bij Rotary fellowship heet.

ZIE OOK:

Fotoalbum: Fellowshipweekend Drenthe 01/11/2014