Grandcafé in ‘Heel Europa’ mooie leerplek

Tekst en foto Sandra van der Meulen | 24/11/2016

Je kunt er ’s ochtends voor een kop koffie terecht, ’s middags voor een lunch en ’s avonds voor een lekker diner. Er is een aparte vergaderlocatie waar Rotaryclub Purmerend-Weidevenne sinds augustus gebruik van maakt voor haar bijeenkomsten en diner. Een initiatief dat uitstekend past bij de maatschappelijke betrokkenheid van Rotary.

Het grandcafé is twee jaar geleden begonnen in ‘Heel Europa’. Cliënten van onder andere de Prinsenstichting worden hier opgeleid met als doel in een regulier restaurant te gaan werken. “Het zijn 19 cliënten met Down, een verstandelijke beperking of autisme in de leeftijd vanaf 18 jaar. Maar allen met een passie voor het horecavak”, vertelt Sabine Deken namens de Prinsenstichting. Zij is de leidinggevende in de bediening.

De instantie waar ze vandaan komen geeft de indicatie aan qua uren en welk niveau ze aan kunnen. Chefkok Mark Kattouw: “ Bij hun instelling hebben ze al een vooropleiding gehad voor ze hier komen. De één is bij uitstek geschikt voor in de keuken, de ander voor in de bediening. Wel proberen we ze naar een bepaald niveau te laten doorstromen, afhankelijk van hun kwaliteiten. Per cliënt stellen we leerdoelen vast. Het grandcafé is geen dagbesteding, maar een professioneel restaurant waar het eten van goed niveau is. We doen niet onder voor de Koemarkt. Onze producten komen uit de directe omgeving, zoals groenten uit de eigen moestuin en gevogelte uit Den Ilp.”

ZIE OOK:

Website Grandcafé Heel Europa