De paden op in het Beemster Arboretum

Tekst en foto’s Frits Boddeman | 18/06/2019

Op de zwoele zomeravond van 18 juni brachten we een bezoek aan het Beemster Arboretum. Dit Beemster Bomenmuseum beheert in een parkachtige omgeving een unieke verzameling bomen en struiken. Het aantal soorten en variëteiten bedraagt maar liefst 2.600 en het totaal aantal bomen en struiken ligt rond de 6.000.

Aangestoken door het enthousiasme van beheerder Bram Engberts - tevens eigenaar van het gelijknamige hoveniersbedrijf - hadden we een leerzame excursie, wandelend over de slingerpaden en de velden van het in totaal 7,3 hectare grote terrein. Zo leerden we bijvoorbeeld het verschil tussen stekels en doornen en hoorden we dat een volwassen boom zo’n 8000 liter water per dag uit de bodem opneemt. Het Beemster Arboretum is een verzameling die door een particulier echtpaar bijeen is gebracht en door hen in de vorm van een stichting is veilig gesteld voor de toekomst. Het is de op twee na grootste verzameling bomen en struiken van Nederland. Er zijn exemplaren van enkele walnoot- en pijnboomsoorten die nog in geen enkele andere Nederlandse verzameling aanwezig zijn.

ZIE OOK:

Website Beemster Arboretum