Op stap met de summercamp kids

Tekst Sandra van der Meulen | 01/07/2017

Op zaterdag 1 juli 2017 was het aan onze club om 16 Rotary jongeren uit het buitenland een leuke dag te bezorgen. Afkomstig uit o.a. Houston, Moskou, Hongkong, Istanbul en Zagreb, verbleven zij voor ongeveer 10 dagen in Nederland. In die tijd sliepen ze bij gastgezinnen, eerst in Purmerend en omgeving en daarna in Groningen.

Onder leiding van Tamara hebben we een leuk programma voor ze in elkaar gezet. Frank, Nathalie, Daniel, Marije en Sandra gingen met Tamara die dag op pad als begeleiding.

We verzamelden bij de Mc Donalds, vanwaar we naar Amsterdam-Noord reden om de auto’s te parkeren. Na een introductiepraatje bij de pont met wat veiligheidstips voor de grote stad, gingen we met de pont naar het CS. Daarvandaan liepen we door de regen richting de Westerkerk. Onderweg keken de jongeren al hun ogen uit en werden al snel de eerste foto’s gemaakt. Bij de Westerkerk begon onze eerste activiteit: de iPad game. In vier groepen gingen we op pad, gewapend met een iPad, om allerlei leuke opdrachten te doen. Vragen die op tijd beantwoord moesten worden of gekke foto’s of videofilmpjes maken en gelijk versturen. Daar kregen we dan weer punten voor. Wij konden gelijk al zien dat de jongeren het leuk vonden, want ze verzamelden enorm veel punten. In tegenstelling tot de volwassen groep, wij deden het expres wat rustiger aan en genoten van een kop koffie op het terras.

Na ongeveer 2,5 uur in de omgeving van de Jordaan en het Leidseplein te hebben gewandeld, keerden alle groepen weer terug bij de Westerkerk. Kapot waren ze van het wandelen! Maar nog niet moe genoeg om plaats te nemen in een rondvaartboot. Nee, er moest geshopt worden! We liepen terug naar de Dam voor de groepsfoto, waarna we ons in groepen hebben verdeeld. De ene groep wilde naar het Hardrock café, de ander op zoek naar vintage kleding in de Negen straatjes. Toen de tijd om was en iedereen trek kreeg, zijn we naar De Bijenkorf gegaan, waar we dankzij Kees in het restaurant heerlijk konden eten. Na het eten zijn we via de red light district teruggelopen naar het CS. Met de pont weer over en terug met de auto naar de gastgezinnen. Een supergeslaagde dag met veel wandelkilometers en indrukken, zorgde ervoor dat de meeste jongeren al lagen te slapen toen we Amsterdam uitreden.