Fellowship-weekend bol van activiteiten

Tekst Frits Boddeman | Foto’s Marije Dekker | 03/11/2017

Ook dit jaar was de organisatie van het traditionele fellowshipweekend, dat altijd wordt gepland in het eerste weekend van november, weer in goede handen. Geheel in stijl van Rotary zijn ieder jaar andere clubleden met de organisatie belast. Dit jaar zorgden Eric Westerneng, Stephan de Bruin en Johan Slot ervoor dat we op Texel terecht kwamen.

Na de overtocht - voor een aantal met de laatste boot - namen we onze intrek in een riant vakantiehuis op vakantiepark De Krim in De Cocksdorp. Na een gezellige vrijdagavond met een ‘klein’ drankje stond op zaterdagochtend een TukTuk rally op het programma.

Na de lunch werden we verwacht bij de Texelse Bierbrouwerij voor een rondleiding met aansluitend een proeverij. In de voormalige zuivelfabriek van Oudeschild maken de brouwmeesters sinds 1999 hun bijzondere bieren met traditioneel vakmanschap en eigentijdse technologie. Gebrouwen met alleen duinwater, gerst en tarwe van het eiland zelf, hop en een giststam die alleen op Texel te vinden is. Dat maakt al hun speciaalbieren tot een puur product van Texel. De proeverij bewees dat over de kwaliteit geen woord teveel was gezegd!

Dat ‘cultuur’ en lekker eten op Texel samen kunnen gaan, bleek zaterdagavond in Theater & Restaurant
De Toegift @Klif12 in Den Hoorn, waar we genoten van het Theater Diner ‘Kleur’. Het was een avond waarin de vaste medewerkers van het restaurant niet alleen de drankjes en het diner uitserveerden, maar tussen de gangen door ook het podium betraden en ons trakteerden op een ‘culturele Toegift’!

Tja, en dan op zondagmorgen al weer de laatste activiteit; een bezoek aan het schipbreuk- en juttersmuseum Flora in De Koog. Het staat te boek als het grootste juttersmuseum ter wereld. En dat zou best eens kunnen, want er is een diversiteit aan strandvondsten van meer dan 75 jaar!  In de verschillende ruimtes worden, naast de exposities, doorlopend diverse films vertoond over scheepsstrandingen, reddingsacties en de jutterij. Kortom een interessante afsluiting van een leerzaam, gezellig en bovenal afwisselend weekend.