Mona Keijzer: geen 'monaloog'...

Tekst Frits Boddeman | Foto’s Jaap Bos | 28/01/2014

“We doen het vanavond interactief, we maken er geen monaloog van”. Zo begon Mona Keijzer (oud wethouder van de gemeente Purmerend, nu tweede kamerlid voor het CDA) haar betoog tijdens de gezamenlijke bijeenkomst van de Rotaryclubs in de regio Waterland.

Op uitnodiging van RC Purmerend-Weidevenne kwam Mona Keijzer vertellen over haar eigen ervaringen in Den Haag en over onderwerpen als de ontwikkelingen in de zorg, het toekomstige ontslagrecht en over de economie van Nederland. Aangemoedigd door haar openingszin wisten Rotarians wel wat vragen voor haar te verzinnen. Maar op de (strik?)vraag hoe de PVDA over een specifiek onderwerp dacht, stond zelfs Mona even met de mond vol tanden.

Datzelfde overkwam Gerald Lankelma (RC-Purmerend-Polderland). Hij werd totaal verrast door de onderscheiding ‘Rotarian van Verbinding’, die hij tijdens de bijeenkomst van het regiobestuur ontving. Dit omdat Rotary, ook bij ‘club overstijgende’ activiteiten, nooit vergeefs een beroep op Gerard kan doen. Het kunstwerkje met zes aan elkaar verbonden menselijke figuren, dat aan Gerard werd uitgereikt, staat symbool voor de verbinding tussen de zes regionale Rotaryclubs.

Aandacht was er ook voor Jaap Bos, hoffotograaf van RC Purmerend, van wie de verjaardag samenviel met deze bijeenkomst. Een speciaal, met spetterend vuurwerk, geserveerd stukje appeltaart viel hem ten deel.

De gezamenlijke clubbijeenkomst, die als motto ‘wintercarrousel’ meekreeg, was in feite een voortzetting van de al langer in de regio bestaande zomercarrousel. Wanneer in de zomerperiode veel Rotarians van vakantie genieten, is één van de zes regioclubs bij toerbeurt gastclub voor de andere clubs. Op die manier wordt de verbondenheid tussen de clubs gestimuleerd, hetgeen goed is voor de regionale samenwerking en de onderlinge fellowship. Reden waarom de clubbesturen vanaf nu hun inkomend voorzitters de instructie zullen geven om ook van de wintercarrousel een traditie te maken.