Van IT projectmanager tot zwerfinator...

Tekst Frits Boddeman | Foto’s Jaap Bos | 12/01/2016

In het kader van de traditionele ‘wintercarrousel’ kwamen de leden van de zes gezamenlijke Rotaryclubs in de regio op 12 januari 2016 bijeen in het BurgGolf Hampshire hotel. Het werd een gezellige avond met heerlijk eten, een mooi glas wijn, goede gesprekken en een unieke inleiding van zwerfinator Dirk Groot.

Dirk Groot, IT manager uit Purmerend en Waterlander van het jaar 2014, ergerde zich aan zwerfvuil en de gevolgen daarvan. Dirk: “Maar ik vond het een onzalig idee om het zelf op te ruimen. Tot ik er achter kwam dat klagen écht niet loont. Ik ben het voorbeeld van anderen gaan volgen en zelf zwerfvuil gaan opruimen. In het begin wel met enige schroom, hoor. Tot mijn grote verbazing werd ik er een blij mens van!”

Dirk begon vaker te rapen en haalde een grijper bij de gemeente. “Ik twitterde er vrolijk op los met de hashtag  #zwerfie en kreeg veel media-aandacht. Ik werd uitgiftepunt van grijpers van de Stichting Vrijwillige Zwerfafval Opruimers en van de gemeente Purmerend.” Hij zag zijn buurt schoner worden en steeds meer Purmerenders kwamen een grijper bij hem halen om zelf te rapen of mee te doen aan opruimacties. “Als je laat zien dat je zwerfafval opruimt, zorgt dat er automatisch voor dat andere mensen zich bewust  worden en ook mee gaan doen.‘Er is langzaam een sfeer aan het ontstaan waarbij ontdekt wordt hoe makkelijk het is om zelf een steentje bij te dragen. Stiekem hoop ik natuurlijk dat Purmerend de schoonste stad van Nederland wordt. We zijn al hard bezig met de groeiende groep zwerfinators!” aldus Dirk.

De inleiding van Dirk was op een aantal punten een ‘eye-opener’. Een groot deel van zwerfafval is plastic en komt overal ter wereld in zee terecht. Zo drijft er naar schatting 250.000 ton plastic in de oceanen op aarde. En plastic vergaat niet; het breekt af in kleine stukjes. Het komt in de voedselketen, inclusief alle schadelijke stoffen. Mensen zijn onderdeel van de voedselketen en gaan zo steeds meer plastic eten. Aan de hand van een indringende film toonde Dirk de rampzalige invloed van plastic op ons leefmilieu; elk jaar sterven 100.000 zeezoogdieren en minstens één miljoen zeevogels een marteldood doordat ze zeeafval hebben binnengekregen.

De aanwezige Rotarians waren onder de indruk en namen zich voor om voortaan iedere dag een stuks zwerfvuil op te rapen en af te voeren. Volgens voorzitter Pieter Struijk van RC Purmerend-Weidevenne, die de avond afsloot, een lovenswaardig initiatief en volledig in overeenstemming met het Rotary jaarthema dat luidt: ‘Be a gift to the world’.