Kinderen basisscholen wandelen met water

Tekst: Sandra van der Meulen | Foto’s: Sandrinos Fotografie | 18/03/2015

Zo'n 250 leerlingen hebben woensdagochtend meegedaan met Wandelen voor Water door de Weidevenne in Purmerend. De leerlingen van groepen 7 en 8 van Koempoelan, Oeboentoe en Vrije School Waterland liepen 6 km met een rugtas met 6 liter water daarin. Zo kunnen zij ervaren wat leeftijdsgenootjes in ontwikkelingslanden moeten doen om aan drinkwater te komen: gemiddeld 6 kilometer wandelen met 6 liter water.

Deze landelijke wandeling werd voor de zevende keer door Rotaryclub Purmerend in samenwerking met Rotarians uit de omgeving gehouden. De leerlingen hebben zich laten sponsoren door familieleden. Met het opgehaalde sponsorgeld wordt een school in Ghana gesteund om (drink)water en sanitaire voorzieningen te verbeteren.

Het wandelen met zo'n zware rugtas op je rug viel niet voor iedereen mee. De ene leerling droeg stoer twee rugzakken, terwijl de ander al na 1 kilometer stiekem al wat water uit haar rugtas liet lopen. Uiteindelijk heeft iedereen de tocht volbracht.