Eerste prijs bij ‘Smaak van Waterland’

Tekst en foto’s Frits Boddeman | 15/04/2018

Enkele honderden bezoekers van ‘Smaak van Waterland’ konden zich op zondag 15 april 2018 tegoed doen aan lekker eten, gezellig drinken en gelijktijdig een bijdrage leveren aan het goede doel. Zo’n vijftien bedrijven en instellingen presenteerden zich in hun keukens die stonden opgesteld in pop- en cultuurpodium P3. Daarmee werd het gebouw voor een dag omgedoopt tot proeflokaal.

Eetgewoonten veranderen. Kon je als moeder vroeger volstaan met andijviestamppot en gehaktbal als hoofdgerecht, daar kom je vandaag de dag niet mee weg. Rotaryclub Purmerend-Weidevenne (dochterclub van Rotaryclub Purmerend-Polderland) liet haar ‘moeder’ zien wat daar tegenwoordig voor nodig is. Een salade van Opperdoezer aardappelen met waterkers en gerookte haring, opgemaakt met Zaanse mosterdmayonaise en bietencress en geserveerd met een zeewierbroodje en landboter met zeezout. Maar dan win je ook wel meteen de eerste prijs voor het best verkopende gerecht! Onder de bezielende leiding van onze culinair expert Kees van Wezel werkten een team van clubleden aan dit succes. Aan het einde van de dag mocht Kees, samen met voorzitter Suzanne Rozema, de wisselbeker in ontvangst nemen.

Uiteindelijk ging het erom zoveel mogelijk geld bijeen te krijgen voor het goede doel, Special Forces Purmerend. Deze stichting zet zich in voor kinderen met een beperking, zodat ook zij kunnen sporten.