Ton Planken liet Rotarians even kind zien...

Tekst Frits Boddeman | Foto’s Jaap Bos | 20/01/2015

Meer dan 150 Rotarians en introducees waren op uitnodiging van Rotaryclub Purmerend-Weidevenne toegestroomd naar BurgGolf Hampshire hotel om een optreden van Ton Planken bij te wonen. Het was de voortzetting van een traditie om onder het motto ‘wintercarrousel’ een bijeenkomst te organiseren voor de zes gezamenlijke Rotaryclubs in de regio.

Ton Planken, kind sinds 1946, vindt dat wij in onze zakelijke activiteiten veel meer het kind moeten durven toelaten. Vanuit die overtuiging coacht hij ondernemingen en individuele personen: steeds met de belofte dat zijn aanpak binnen één maand aantoonbaar effect oplevert! Ingeleid door Peter Ophoff, regionaal voorzitter, hield Ton met zijn theatershow ‘de Man in de Spiegel’ zijn gehoor gedurende 79 minuten en 13 seconden letterlijk en figuurlijk een spiegel voor: hij begon met een indrukmakend gedicht dat onze Four Way Test in een bijzonder kader plaatst (Ton is Rotarian charterlid en ex-clubvoorzitter). Vervolgens nam hij ons mee in zijn verhaal over luistervaardigheid, creativiteit, consistentie, oubollig taalgebruik, standwerkers, boven het maaiveld komen, claqueurs, pezzaz, kinderlijke verwondering en nieuwsgierigheid.

Dat zijn betoog aansloeg bleek uit het feit dat een enthousiast publiek na afloop van de show massaal het door hem geschreven boek ‘Springplank naar Creativiteit’ aanschafte. Soms met 25 stuks tegelijk! Dat resulteerde in een win-win situatie, want Ton stond een niet kinderachtig deel van de opbrengst af aan een door Rotary gekozen kinderdoel, te weten ‘kind en muziek’.

Voorafgaand aan de theatershow heette voorzitter Carola de Ruijter van Rotaryclub Purmerend-Weidevenne in haar rol als gastvrouw iedereen welkom en kon men zich te goed doen aan een koud en warm buffet met Italiaanse specialiteiten. Tijdens het buffet werden de eters opgeschrikt door een luid proclamerende stadsomroeper (ja Purmerend is een stad...) die de aanwezige boeren, burgers en buitenlui opriep om op 7 maart 2015 toch vooral het grote lustrumfeest van Rotaryclub Purmerend-Weidevenne te komen meevieren. Een tipje van de sluier werd door hem alvast opgelicht; live muziek, hapjes en drankjes, een kofferspel... Kortom een feest waarover ieders nageslacht nog zal spreken!