Fellowship-weekend met handen uit mouwen

Tekst Frits Boddeman | Foto’s Frits Boddeman en Sandra van der Meulen | 04/11/2016

Het inmiddels traditionele fellowshipweekend in het eerste weekend van november bracht ons dit jaar naar Woudenberg. Daar namen we onze intrek in de woonboerderij Hofstede Hooybroeck. Behalve plezier maken en ontspannen, werden de handen uit de mouwen gestoken bij de ‘buren’, woonzorgboerderij Moriahoeve.

Het organisatiecomité zorgde voor een warme ontvangst van de op vrijdagmiddag en -avond binnendruppelende clubleden. In de immense woonkamer knapperde het haardvuur en op de tafel van de eveneens immense zithoek was vrijwel het gehele assortiment koek, snoep en fruit van de plaatselijke Jumbo uitgestald. Twee van onze leden met een Bourgondische inslag (althans de twee die er openlijk voor uitkomen...) hadden de taak op zich genomen een driegangendiner te bereiden. En dat kunnen ze! Met enige ondersteuning bij het hak-, snij- en kneedwerk, toverden ze culinaire kunststukjes als zalmtartaar met truffelmayonaise, reepeper, boeuf bourguignon en salade met bospaddenstoelen op tafel.

Op zaterdagmorgen wandelden we door de in nevel gehulde landerijen naar de Moriahoeve. Deze woonzorgboerderij wil een thuis zijn voor mensen met dementie. Een plek waar alle ruimte is voor zowel de vaste bewoners (er zijn 37 kamers) als voor de deelnemers van de dagactiviteiten in het ontmoetingscentrum. Bij een dergelijke instelling is er altijd voldoende werk voor vrijwilligers. Het aanbod van het organisatiecomité aan de directie van de Moriahoeve om op de zaterdagmorgen een aantal klussen te komen doen, werd dan ook graag aanvaard. En zo werden door de clubleden tafels geschuurd, gras gemaaid, voorbereidingen voor een nieuwe schutting getroffen, planten gerooid en boompjes geplant, grasplaggen verwijderd en een zandbed voor nieuwe bestrating gemaakt. Ook werd er gewandeld en spelletjes gedaan met bewoners. Kortom een ochtend van ‘service above self’.

In de middag waren nog enkele uren vrij te besteden, waarin de fraaie omgeving kon worden verkend of gewoon kon worden geluierd. Wel was er de onverbiddelijke deadline van 16.00 uur, het tijdstip waarop een workshop ‘Lachyoga’ zou aanvangen. Daarbij worden de deelnemers niet vermaakt vanuit entertainment, maar gaat men interactief aan de slag om de kracht van lachen te ontdekken. Deels zittend, deels lopend en/of springend. De fotograaf werd door enkele clubleden dringend verzocht geen foto’s te maken met als argument dat hij dan een motief zou hebben om zelf bij de oefeningen de kantjes eraf te lopen. Wellicht was de werkelijke reden dat men zijn/haar hilarische posities niet op deze website wilde zien verschijnen!

De zaterdag werd afgesloten met een barbecue. Gezien het regenachtige weer moesten de lekkernijen van de grill voornamelijk binnen worden genuttigd. Daarna werden tot laat in de avond/nacht gezelschapsspelen gespeeld en ontstonden in de keuken spontaan een disco en een karaokewedstrijd terwijl, bij gebrek aan een microfoon, die functie aan een (lege!) wijnfles werd toegekend.

Het weekend werd op zondagmorgen afgesloten met een stadswandeling door Amersfoort. Onder leiding van een gids werden vele historische bezienswaardigheden van de stad bekeken waaronder de ‘Lange Jan’ (officieel O.L. Vrouwekerk) en de Koppelpoort. Met een tevreden gevoel ging daarna ieder huiswaarts. Het fellowshipweekend editie 2017 zal t.z.t. door Eric, Leo en Johan in de steigers worden gezet.

ZIE OOK:

Fotoalbum: Fellowshipweekend Woudenberg 04/11/2016