Voor de 7e keer Wandelen voor Water

Frits Boddeman | 19/03/2014

Ook in 2014 werd de traditie voortgezet: op woensdag 19 maart 2014 organiseerden de Rotaryclubs uit de regio Waterland voor de zevende keer Wandelen voor Water’.

De actie wordt al die jaren gehouden in en rond de wijk de Weidevenne te Purmerend. Begeleid door zo’n 30 Rotarians van de clubs Polderland, Weidevenne en Purmerend, wandelden dit jaar ongeveer 150 leerlingen (uit de groepen 7 en 8) van de basisscholen ‘Koempoelan’ en de ‘Vrije School Waterland’ mee.

Wandelen voor Water is een nationale sponsorloop georganiseerd door Aqua for All in samenwerking met diverse Rotaryclubs in Nederland. De deelnemers lopen 6 kilometer met 6 liter water op hun rug. Hierdoor ervaren zij wat jonge kinderen in derde wereld landen dagelijks moeten doen om aan schoon drinkwater te komen. Na de wandeling wordt het water ‘teruggegeven aan de natuur’, in dit geval aan een waterpartij in Weidevenne.

In voorbereiding op het wandelen werden door Rotarians gastlessen gegeven aan de leerlingen uit groep 7 en 8 van de deelnemende scholen in Purmerend.

Aan de deelnemende kinderen wordt gevraagd zich te laten sponsoren door ouders, familie en vrienden. De opbrengst wordt verdubbeld door Simavi en is bestemd voor projecten op het gebied van (drink)water en sanitatievoorzieningen in Oeganda en Kenia.

De vier klassen van de Koempoelan haalden het bedrag van € 1213,45 bij elkaar en de Vrije School had € 423,50 aan sponsorgeld vergaard. In totaal dus € 1636,95 voor het goede doel. Met de wetenschap dat Simavi de opbrengst verdubbeld is het zomaar € 3273,90.