Beroepenvoorlichting 2018

Rotary houdt beroepenvoorlichting

RIJSSEN – ‘Wat doet u de hele dag?’ ‘Wat is er zo leuk aan uw beroep?’ ‘Moet u ook in het weekend werken?’ Deze vragen worden ongetwijfeld gesteld tijdens de Beroepenvoorlichting die maandagavond 29 januari gehouden wordt in het Parkgebouw in Rijssen. En niet te vergeten de vraag: ‘Hoeveel geld verdien je er mee?’

Ruim 870 leerlingen uit het voortgezet onderwijs hebben zich aangemeld voor de beroepenvoorlichting van de Rotaryclubs Bathmen de Schipbeek, Hellendoorn/Nijverdal en Rijssen Regge Regio. De leerlingen en hun ouders worden van de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs in deze regio zijn vanaf 18.45 uur welkom; vanwege de grote belangstelling wordt het bezoek per school gespreid over de avond.

Tijdens de beroepenvoorlichtingsbijeenkomst krijgen de leerlingen en hun ouders vanuit de praktijk informatie over de meest uiteenlopende beroepen. Een kleine negentig voorlichters geven informatie over 65 beroepen. De leerlingen konden opgeven welke beroepen hun interesse hadden. “De populariteit van het vak van forensisch onderzoeker staat al jaren met stip genoteerd. Ook arts en advocaat scoort hoog. Voor het tweede jaar staat app/game-ontwikkelaar op de lijst”, vertelt Gerard Beltman van de werkgroep Beroepenvoorlichting. Voor kok, dominee en pastoraal is de belangstelling tanende.
Met deze jaarlijkse activiteit willen de Rotaryclubs aan de derdeklassers een reëel beeld geven van het beroep waarvoor deze leerlingen van plan zijn een opleiding te volgen.