Wandelen voor water - 21 maart 2018

RIJSSEN – Wandelen met water, zes liter, in een rugzak. Dat gaan leerlingen van de groepen 7 en 8 van drie basisscholen in Rijssen-Holten doen op woensdag 21 maart. Het gaat om een sponsorwandeltocht, en het doel is schoon en veilig drinkwater voor het dorp Konchi in Ethiopië.

Wandelen mét water

Door mee te doen met Wandelen voor Water dragen 126 leerlingen van basisscholen uit Rijssen-Holten hieraan bij: de Haarschool uit Holten en de Johan Frisoschool en De Salto uit Rijssen. De scholieren lopen vandaag met vier flessen met 1,5 liter water, dus 6 liter per kind, op de rug een route van ruim 5 kilometer, net zolang als de meisjes in Konchi. Maar die meisjes lopen het elke dag, en soms wet twee keer op een dag en dan ook nog vaak met meer liters.

Het project
De Wereldwandeldag wordt al vele jaren gehouden, in vele landen van de wereld. De organisatie die daarachter staat, Aqua4All, werkt samen met organisaties als Dorcas, Simavi en verschillende Rotaryclubs. In deze regio werken de clubs in Almelo, Rijssen Regge Regio en Twenterand samen aan een project voor het dorp Konchi in Ethiopië. Rotaryclub Rijssen Regge Regio heeft voor de wandelaars in Rijssen-Holten de organisatie op zich genomen.

Start

Om 9.00 uur komen de leerlingen naar de brandweerkazerne aan de Molenstalweg. Hier krijgt elk kind een ‘waterzakje’ mee, een speciale Aqua for All-rugzak, waarin vier flessen van elk anderhalve liter passen. De flessen zijn een dag van tevoren al gevuld op de scholen, en naar de brandweerkazerne gebracht.
Burgemeester Arco Hofland spreekt de wandelaars vooraf moed in. Symbolisch wordt de laatste fles met water gevuld en het Wandelwaterlied gezongen en dan geeft de brandweer door middel van de sirene om 9.10 uur het startsein.

Met de geluidswagen voorop (met de coolste muziek) en de bezemwagen achteraan voor de leerlingen die het echt niet meer vol kunnen houden, gaan de wandelaars op pad.

Bij de scholen aan de route wordt uit volle borst het Waterwandellied gezongen en de bedoeling is dat leerlingen vanuit de school de waterdragers aanmoedigen.

Aan het eind van de tocht komen de waterdragers terug bij de brandweerkazerne, en dat zal rond 11.15 uur zijn. Daar wordt al het waterdoor de leerlingen zelf in een groot bassin gegoten. Ondertussen is het sponsorgeld geteld en wordt de opbrengst bekend gemaakt door Jenny ter Maat, voorzitter Rotary Rijssen Regge Regio. Voor de leerlingen is er een traktatie.

Diverse bedrijven sponsoren deze actie. Particulieren en bedrijven die ook mee willen doen kunnen een bijdrage overmaken op bankrekening 34.73.13.914 ten name van Rotaryclub Rijssen Regge Regio, onder vermelding van ‘Wandelen voor Water’.

De route
De leerlingen lopen de volgende route:
Brandweerkazerne,
Boomkamp rechtdoor tot aan fontein
rechtdoor Elsenerstraat,
oversteken kruising Hogepad/Oranjestraat = vervolg Elsenerstraat,
Arend Baanstraat,
rechtsaf Wijnand Zeeuwstraat,
linksaf Johannes Vermeerstraat,

bij Johan Frisoschool rechts voetpad langs schoolplein in,

rechtsaf Wilhelminastraat,

linksaf Wijnand Zeeuwstraat,
linksaf Willem Alexanderlaan,

rechtsaf Koninginneweg

links voetpad in langs Willem Alexanderschool

linksaf op Prins Berhnardstraat,
rechts voetpad achterlangs naar Banisweg en Keizersdijk.

Pauze bij De Salto.

Rechtsaf Roels Bosmastraat,

rechtsaf Braakmansdijk langs Constantijnschool

linksaf De Höfte/Banisweg.
Vervolg Haarstraat, rechtsaf Vennekesgaarden.

Linksaf Molenstraat langs Elimschool,

rechtsaf Haarstraat tot aan de fontein.
Dan linksaf Boomkamp,
linksaf Molenstalweg, finish brandweerkazerne.