Rotary Café 23-01-2018 verslag

Gregor Luthe: inventieve oplossingen voor alledaagse problemen

MARKELO - Zo’n zeventig belangstellenden bezochten dinsdagavond 23 januari het Rotary Café in De Kemper in Markelo voor de lezing van nanowetenschapper en (euregio)ondernemer dr. Gregor Luthe uit Gronau. Opmerkelijk was de gemêleerdheid van het gezelschap: van twintigers tot zeventigers, met een diversiteit aan beroepsmatige achtergronden.

Luthe vertelde op een aansprekende en humoristische manier over zijn leven, zijn eigenaardigheden en vooral over de bijzondere mogelijkheden van de nanotechnologie. Hoe hij met zijn team naar oplossingen zocht en zoekt voor alledaagse problemen. Hij kwam met verschillende voorbeelden.
Zoals wanden van poreus materiaal waarin koolstof is verwerkt. Actieve koolstof zit onder andere ook in filters voor aquaria en afzuigkappen. Actieve koolstof is een stof die ook de kwalijke stoffen om ons heen, opneemt, zodat je er minder last van hebt. Vooral fijn voor mensen met een allergie. Zo’n muurwand zuivert de lucht in bijvoorbeeld het huis.

Samen met zijn team ontwikkelde hij een zalf, die huidproblemen door chemokuren tegengaat. Bij chemokuren wordt de giftige chemotherapeutische stof door de talgklieren in de huis uitgescheiden. Veel mensen die chemokuren moeten ondergaan krijgen daardoor huidproblemen. De zalf die hij ontwikkeld heeft beschermt de huid tegen die stof.

Luthe heeft zo’n 300 octrooien. De kneep van zijn denken zit em in het feit dat hij een ongelooflijk breed kennisgebied heeft en het inzicht om voor alledaagse problemen een oplossing te vinden. Hij ziet (soms simpele) oplossingen waar niemand aan denkt. Kortom, een interessante lezing van een niet-alledaagse wetenschapper.

Het Rotary Café werd georganiseerd door Rotaryclub Rijssen Regge Regio en is gratis toegankelijk voor leden en niet-leden. Het eerstvolgende Rotary Café is op 24 april.