Rotary Café 23-01-2018

Toegepaste wetenschap als levensmodel:
Transformatie van een (te) gekke onderzoeker naar een euregionale ondernemer

C:\Users\Miel\Dropbox\Rotary\Publieke deel website\GregorLuthe_index.jpgDr. Gregor Luthe, docent en eerste lector nanotechnologie in Nederland, oprichter van onder andere Nanobay, vertelt dinsdag 23 januari zijn verhaal tijdens het Rotary Café van Rc Rijssen Regge Regio. Thema: ‘Toegepaste wetenschap als levensmodel: Transformatie van een (te) gekke onderzoeker naar een euregionale ondernemer’. De uit Gronau afkomstige Luthe houdt zijn lezing in het Nederlands. Belangstellenden zijn van harte welkom.

Gregor Luthe (47) studeerde scheikunde in Münster, promoveerde aan de VU in Amsterdam, doceerde scheidkunde bij Saxion, is aandeelhouder en onderzoeker Chiron Trondheim (Noorwegen), studeerde humantoxicologie, hoogleraar aan de U of Iowa (USA), is eerste lector nanotechnologie in Nederland, werd gekozen als een van de meest inspirerende hoogleraren in Nederland en is oprichter van Smart Material Printing, Windplussonne en Nanobay GmbH.
Luthe behoorde in 2013 tot de 15 topdocenten die ter ere van de Obama Summit les gaven in een glazen klaslokaal, de Glassroom, die voor de Beurs van Berlage stond. Hij werd gekozen door Scienceguide en zij schreven over hem: ‘Gregor Luthe is een fenomeen. De lector in de nanotechnologie van Saxion werkt aan de cutting edge van industriële innovaties en vertaalt ze naar excellent hbo. Als docent is hij kleurrijk en verrassend.’ Twee jaar geleden vertrok hij bij Saxion en ging zich richten op het leiden van zijn nanotechnologisch bedrijf.
En nu heeft Gregor de leukste baan ter wereld: “Vakmensen komen naar mij toe met echte problemen uit de praktijk en ik mag de geschikte commercieel haalbare oplossing voor de markt creatief gaan bedenken, octrooieren en ondernemen. We doen dat met een team van 25 gedreven onderzoekers, ondernemers, managers, octrooi gemachtigden en techneuten. Daaronder oud-studenten, collega’s van toen en ook vroegere hoogleraren van mij; een club van drie generaties dus.” Het Rotary Café wordt georganiseerd door Rotaryclub Rijssen Regge Regio.

Leden en niet-leden zijn welkom op 23 januari tijdens het Rotary Café bij restaurant De Kemper, Kemperweg 4, Markelo. Entree gratis, een kop koffie/thee ook. Inloop vanaf 19.30 uur. Aanvang 20.00 uur. De presentatie duurt circa drie kwartier. Na afloop is er tijd voor ontmoeten, brainstormen en netwerken.