Group Study Exchange

Webmaster

Het Group Study Exchange programma (GSE) van Rotary biedt jonge beroepsbeoefenaren (m/v) tussen 25 en 40 jaar een unieke mogelijkheid om aan het begin van hun loopbaan in het buitenland culturele en beroepsmatige kennis en vaardigheden uit te wisselen. Het GSE programma verzorgt reizen voor teams die een uitwisseling hebben met een bepaald district in het buitenland. Een GSE team bestaat uit vier vooraf geselecteerde personen die geen lid zijn van Rotary en een Rotarylid dat als teamleider fungeert. De deelnemers verblijven vier tot zes weken in het gastland en zij bestuderen daar de gewoonten en de manier van werken op hun eigen vakgebied in dat land. Zij ontwikkelen daarbij persoonlijke en professionele relaties en wisselen ideeën uit.

Tussen 30 april en 4 mei 2011 had Rotary Schoonhoven 5 Argentijnen op bezoek. Een kort verslag van de plaatselijke organisatie:

30 april, koninginnedag

Wij zijn na de koffie richting ArenA vertrokken waar we probleemloos konden parkeren. 10 metrokaartjes gratis ontvangen en 2 zelf via OV. Met de metro naar het Weesperplein en toen naar het Frederiksplein gelopen waar het even zoeken was. We werden keurig ontvangen, Maureen was er ook en na de heerlijke lunch gingen we het grote avontuur aan: koninginnedag in Amsterdam!

Oscar, zichtbaar vermoeid, kon zijn ogen niet geloven, ZOVEEL mensen in oranje en toch zo georganiseerd! We hebben de vrijmarkt gezien en al snel waren de op het Amstelveld waar een grote tent stond met ervoor allemaal dansende mensen, enfin wij dus ook. Ze waren bijna niet meer weg te krijgen. Wat een enthousiaste lui! Verder slenteren en proberen door de massa heen te komen. Na 2 uur hadden de 'oudjes' er wel genoeg van en het jonge team stortte zich nog maar eens in het oorverdovende feest op straat.

Rond vijven namen wij afscheid van Sander en zijn partner. En zowaar om half zeven zaten we in Het Bestek, restaurant van Trudy en Per Boerefijn. Per kan echt heel lekker koken en had voor 10 man een bord asperges gemaakt, super! Oscar heeft nog even gemaild, maar gaf het op. Om 11 uur in bed.

1 mei

Van ons mocht Oskar uitslapen, dus om 11 uur 'brunch'. Het was de eerste uitslaap mogelijkheid, ze waren er aan toe. Om 13.30 heb ik Oscar naar De Hooiberg BB gebracht waar ze in twee mooie kamers met badkamer en een gemeenschappelijke keuken en TV kamer hebben gelogeerd. Oscar nog even uitgelegd waar Café de Vlist was om te eten. Maar ik begreep dat ze gisterenmiddag naar Gouda zijn gefietst en daar kaas en worst hebben gekocht en tot 3 uur vannacht op zijn gebleven....

De groep bij De Hooiberg B&B

2 mei

Vandaag zijn ze naar Kinderdijk geweest, dat vonden ze super. Vanmiddag naar het Nederlands Zilvermuseum waar ze een rondleiding krijgen van Directeur Gemke Jager in eigen persoon. Daarna een beetje shoppen. Oscar en Lisandro staan erop om ons te laten zien hoe Argentijnen BBQ-en. Dit is een heel ritueel en kan kennelijk bij ons in de tuin. Dus is het plan is nu om vanavond met ALLE gastgezinnen te gaan BBQ-en.

3 mei

Naar Reeuwijk op de plassen en Gouda door. In de avond de farewell in De Kegel met oud Hollandse spellen en kegelen met een Indische rijsttafel.

4 mei

Het zit erop! Vanochtend hebben we het team uitgezwaaid. In ruil voor stroopwafels ontvingen wij een vaantje (zie foto). Het is bij ons een groot feest geweest.

Reactie

Van een van de deelnemers kregen we op 13 oktober 2011 dit bericht:

Dear Friends,
More than five months have passed since our visit to Schoonhoven, but the happy memories and the joy of the complete experience we shared still remain. Therefore, I thought it was a good idea to send you some of my pictures, so that we can all re-live the wonderful moments we spent together.
The GSE experience was extremelly significant to me and the connection with the Netherlands was so strong that it has given me the strength to to go after my dreams.

I send you all my warm regards and frienship from Argentina!!
Lots of love,
Mariana

- Mariana

Via deze link kunt u de (257!) foto’s van Mariana bekijken:

Ver fotos