Muziektent terug!?

Schoonhoven krijgt weer een muziektent!

webmaster

De Rotary Schoonhoven vindt dat een bruisende stad als Schoonhoven met een geweldig cultureel aanbod een muziektent verdient. Ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan wil Rotary Schoonhoven de Zilverstad weer een muziektent geven.

Tot de jaren 50 was Schoonhoven de trotse bezitter van een muziektent, die de bakermat vormde voor een rijk cultureel stadsleven. De muziektent stond op de Dam ter hoogte van de Grote of Sint Bartholomeuskerk op de fundamenten van het Boterhuis. Op de historische plek waar voorheen de roemruchte herberg De Eenhoorn stond.

Volgens de Rotary zal een muziektent in de stad de verbondenheid met Schoonhoven versterken en de sociale cohesie bevorderen. De muziektent is de ideale plek voor evenementen tijdens hoogtijdagen zoals Koninginnedag en de Zilverdag, maar ook voor vrijwel alle andere evenementen en optredens zoals concerten, toneel, Nazomerfestival, ondernemersevenementen en ook voor nieuw te ontwikkelen evenementen. Dankzij de aanwezigheid van licht, elektriciteit en een overkapping is de muziektent straks een laagdrempelig podium voor uiteenlopende optredens.

De gemeenteraad heeft aangegeven het initiatief van de Rotary te ondersteunen. En veel Schoonhovense verenigingen (zoals de Historische vereniging Schoonhoven, Citymanagement Schoonhoven, winkeliersvereniging, Schoonhovens College en diverse muziekverenigingen) hebben zich inmiddels aangesloten en verlenen hun medewerking.

Met een enquête wil de Rotary inwoners van Schoonhoven de kans geven mee te praten over de komst van een nieuwe muziektent. Ook vraagt de Rotary in de enquête of inwoners, verenigingen en organisaties uit de Zilverstad willen meehelpen aan de realisatie van de muziektent. Er is reeds bouwkundig en technisch onderzoek gedaan naar geschikte locaties bij de Stadsgracht. Nadat de plannen compleet zijn, wordt gestart met fundraising. Het ligt in de bedoeling eind 2012 te starten met de werkelijke bouw van de muziektent.

De Enquete

Rotaryclub Schoonhoven heeft, als actieve en betrokken serviceorganisatie, in augusten/september 2011 een enquête gehouden onder de bevolking in Schoonhoven om te toetsen of er voldoende draagvlak is voor het plaatsen van een muziektent in de stad. Tijdens diverse evenementen, zoals het Oude Haven Concert, de Rivierendag, de park-kerkdienst, Bartholomeusdag en de afsluiting van het Nazomerfestival waren Rotarians actief met het bevragen van aanwezigen.

Dit heeft geresulteerd in een enorm aantal ingevulde enquêtes. Duidelijk is in ieder geval dat iedere geënquêteerde het een prachtig idee vindt om een muziektent te realiseren.

Maar liefst 56% heeft de voorkeur uitgesproken om de tent te plaatsen in het water langs het Springerpark. Daarnaast noemde 11% de Dam als locatie en 10% gebied Buiten de Veerpoort. Ook ondermeer aan de rand van de gracht, in het Springerpark, Doelenplein, en aan de Oude Haven werden als idee genoemd.

Wat Rotaryclub Schoonhoven geweldig vindt is dat er een enorme respons is geweest van mensen die actief willen meehelpen bij de feitelijke bouw van de muziektent. Ook zijn er veel mensen die hebben aangeboden financieel te willen bijdragen.

Rotary ondersteunt het project in 2011/2012 financieel met het wijnproject.

De herbouw van de muziektent is een project van de Rotary Schoonhoven