Cataleya Sewdajal winnaar Groot Vlaardings Kinderdictee 2023

De 9-jarige Cataleya Sewdajal uit groep 7 van de IKC Prins Willem Alexander heeft gisteren de eerste prijs in de finale van het Groot Vlaardings Kinderdictee gewonnen. Wethouder Jacky Silos maakte de drie winnaars bekend en reikte de geldprijzen uit. De geldbedragen gaan naar de goede doelen die de kinderen zelf hebben uitgekozen: het Wereld Natuurfonds, de Schoolbieb en Daniël den Hoed. Tijdens de finale van deze 7e editie, dat dit jaar georganiseerd werd door beide Rotaryclubs in Vlaardingen, deden 42 kinderen mee uit de groepen 7 en 8 die via een voorronde op de scholen waren geselecteerd.

In een volle zaal van de Harmonie gevuld met de finalisten, ouders en klasgenootjes werd het dictee voorgelezen door de schrijfster van het dictee Petra Notenboom, lid Rotaryclub Vlaardingen en directeur van basisschool Müllerpier in Rotterdam.

Cataleya maakte de minste fouten van alle deelnemers. Nummer 2 werd Noud Buitenwerf uit groep 8 van KBS De Hoeksteen. Rafael Guerreiro Lara Ramos uit groep 8 van IKC De Klimboom won de derde prijs.

Opbrengst 10e editie Groot Vlaardings Dictee naar De Boekfiets

’s Avonds werd de 10e editie van het Groot Vlaardings Dictee gehouden, een gezamenlijke benefietactie van de Rotaryclubs Vlaardingen en Vlaardingen 80 ter bestrijding van laaggeletterdheid. De opbrengst van ruim 2500 euro gaat naar het verder uitrollen van De Boekfiets, een initiatief van Stichting Aanzet in Vlaardingen, met landelijke navolging. Kinderen en ouders komen via dit concept op een laagdrempelige manier in aanraking met voorlezen. Voorleesvrijwilligers ('Boekfietsers') rijden met de Boekfiets wekelijks uit naar scholen, peuterspeelzalen, kinderopvangcentra, wijkcentra, bibliotheken, speeltuinen en parken waar zij binnen en buiten voorlezen bij De Boekfiets.

750 jaar of zevenhonderdvijftig jaar Vlaardingen
Het dictee dat geheel in het teken stond van 750 jaar Vlaardingen, werd ook dit jaar geschreven door Gertjan Breevaart. Er deden negen teams mee, Team Happy Jack I ging er met de eerste prijs vandoor.

Bekijk de foto's op flickr.