escaperoom 75 jaar leven in vrijheid

Escaperoom 75 jaar leven in vrijheid

Doelstelling

Uitdaging is de Tweede Wereldoorlog geschiedenis na 75 jaar levend te houden bij de jongere generatie. Via de werkvorm ‘escaperoom’ kan de informatie op uitdagende en hedendaagse manier aan jongeren worden aangeboden, waarbij ze nieuwsgierig worden gemaakt meer over de achtergronden te weten te komen.

Doelgroep

Het project richt zich op leerlingen van groep 8 van basisscholen in Leidschendam-Voorburg. Voor de 15 basisscholen uit Leidschendam-Voorburg die deelnemen aan het Techniekmenu zal de escaperoom als extra activiteit voor groep 8 in het Basismenu worden aangeboden. De escaperoom zal worden gespeeld bij Buitengoed Dorrepaal waar George Maduro zijn heldendaden heeft verricht. Basisscholen die niet deelnemen aan het Techniekmenu zullen ook actief worden uitgenodigd deel te nemen.

De escaperoom is ook heel geschikt om tijdens evenementen te spelen.

Wat

Een escaperoom is een activiteit waarbij je “opgesloten” wordt in een ruimte. Aan de hand van puzzels en raadsels moet je een uitweg zien te vinden. Je krijgt hiervoor meestal een uur de tijd

In de te ontwikkelen escaperoom over 75 jaar leven in vrijheid stappen de leerlingen in de voetsporen van oorlogshelden George Maduro en Jan van Oudheusden en moeten via het maken van allerlei puzzels de Duitsers te slim af proberen te zijn.

Na afloop van de escaperoom worden de leerkrachten en leerlingen doorverwezen naar verdieping over de WO2 geschiedenis bij Buitengoed Dorrepaal en vliegveld Ypenburg zoals:

documentaire over herovering van Buitengoed Dorrepaal door Maduro

special Jeugdjournaal over Maduro

stripboek over het leven van Maduro

lespakketten over de Tweede Wereldoorlog

gastles van een oorlogsveteraan in de klas.

Hoe

De aanpak van de escaperoom is gebaseerd op de succesvolle Nature Escaperoom die door de TU Delft is ontwikkeld. Deze escaperoom is speciaal voor kinderen rond 12 jaar ontwikkeld en is geschikt om met grotere groepen te spelen. Het idee is de escaperoom in maart en april 2020 bij Buitengoed Dorrepaal te spelen in een legertent en de villa. In overleg met Middin zal ook gekeken worden hoe we cliënten van Middin bij de uitvoering van de activiteiten kunnen betrekken.

Omdat het ook een popup escaperoom betreft, kan deze escaperoom overal worden gespeeld. In de klas, maar ook op andere locaties zoals Madurodam of op school.

Wie

Twee techniekdocenten van Huygens Labs, Kiki Goudart en Toos Bartels, ontwikkelen de escaperoom samen met partners zoals leerkrachten van basisscholen, Buitengoed Dorrepaal en Madurodam. Diverse attributen zoals een ‘tijdbom’ van de escaperoom zullen door het Corbulo College worden gemaakt. De projectcoördinatie is in handen van Harrie Ozinga.

Wanneer

De escaperoom zal in cocreatie worden ontwikkeld en getest in november en december van 2019. De escaperoom zal in april 2020 in 25 klassen worden uitgevoerd bij Dorrepaal.

De ambitie is de escaperoom ook na 2020 jaarlijks in groepen 8 van basisscholen in Leidschendam-Voorburg (die deelnemen aan het Techniekmenu) te blijven spelen. De scholen betalen dan de begeleidingskosten.

Begroting

Na overleg met de TU Delft blijkt dat het ontwikkelen en testen van een goede escaperoom een tijdsintensieve klus is die zeker 200 uur in beslag neemt.

Kostenpost

Bedrag in € incl. BTW

Ontwikkelkosten (200 uur)

Materiaalkosten escaperoom