Verzorgingshuizen

Bewoners zorginstellingen ontvangen dierbaren

Bewoners van zorginstellingen in Leidschendam-Voorburg kunnen vanaf donderdag 7 mei hun dierbaren ontvangen. Zes zorginstellingen krijgen een bezoekunit. Door een doorzichtige wand in het midden en twee uitgangen kunnen bezoek en bewoners elkaar veilig ontmoeten. Door de corona-crisis is er zeven weken geen bezoek mogelijk geweest.

José Stijntjes, voorzitter van initiatiefnemer Rotaryclub Voorburg, is ontzettend blij met de bezoekunits. “De lockdown is een noodzakelijke, maar erg zware maatregel. Bewoners voelen zich door de isolatie erg alleen en zijn erdoor soms in de war. En ook voor dierbaren is het pijnlijk. Dit brengt hopelijk enigszins verlichting.”

De vijf bezoekunits worden geplaatst bij WZH Het Anker, WZH Prinsenhof, WZH Schoorwijck, WZH Vliethof, Florence De Mantel en Florence Mariënpark. Voorlopig staan de bezoekunits twee maanden bij de zorginstellingen. Dan wordt gekeken of er een noodzaak is voor verlenging.

Ook zijn er in samenwerking met de Gemeente Leidschendam –Voorburg drie bezoekunits geplaatst bij de woonvoorzieningen Philadelphia Julianahof, Phila Heeswijk en Middin Zilvermeeuwlaan.

De plaatsing van de bezoekunits is mogelijk gemaakt door deelnemers van het Platform Filantropie in de Gemeente Leidschendam-Voorburg. De bijdragende organisaties zijn Fonds 1818, Gemeente Leidschendam-Voorburg, Rotaryclub Voorburg, Rotaryclub Voorburg Vliet, Soroptimisten, Tafelronde 103, Van Ravesteynfonds, Van Steestichting, Vlietwensen en een stichting die anoniem wil blijven.

De bezoekunits worden geplaatst door de firma Flexotels. Zij hebben hun slaapunits, die normaal voor festivals worden ingezet, omgebouwd tot Corona-veilige bezoekunits.