Concert Uzory

Zondag 18 december 2022 vond het traditionele concert van het Oeral Kozakkenkoor plaats in de Abt Antoniuskerk te Scheveningen.

Het koor werd begeleid door het zes personen tellende ensemble Uzory uit Mykolaiv, Oekraine. Dit is het vaste begeleidingsensemble, dat meer dan 25 jaar met het koor samenspeelt.

De mannen uit het ensemble hebben dispensatie van dienst gekregen om hier te kunnen spelen.

Tevens hebben de leden van het ensemble een opleiding op het Conservatorium in Oekraine.

Het gerenommeerde koor onder leiding van de bekende televisiepresentator, musicoloog en pianist Gregor Bak gaf vier concerten samen met het ensemble in Nederland.

Jan Coenraad van het Kozakkenkoor nam het initiatief om het ensemble terug te laten gaan met kachels en aggregaten om de problemen, ten gevolge van de oorlog en de raketaanvallen vanuit Rusland,  met de verwarming in deze wintertijd te helpen doorstaan.

De gezamenlijke Westlandse Rotaryclubs  (RC Westland, RC Westland Polanen en RC Wateringen) hebben met elkaar in een zéér snelle actie fondsen gegenereerd. Bij elkaar brachten zij meer dan 6500 euro bijeen.

Vandaag werd dit bedrag bekend gemaakt door Jan aan de leden van het ensemble en werd er kennis gemaakt met de voorzitter van RC Wateringen, Martin Wolf.

Een foto van die kennismaking en een klein stemmig stukje van het Kerstconcert gaan hierbij mee.

We zijn blij en trots dat we een heel klein stukje hebben kunnen bijdragen aan het lenigen van de nood in en rond Mykolaiv.

Het materiaal is inmiddels op transport gezet en wordt naar Kiev gebracht. Van hieruit worden de goederen naar Mykolaiv gebracht.