NLdoet 12-03-2016 Bijentuin, banken maken en maaltijd voorbereiden ism Sociaal Eetcafé

2016-03-17 NLdoet dd zaterdag 12 maart 2016

NLdoet , heel Nederland pakt klussen op! Wij als Rotary gaan aan de slag

1.

in de bijentuin,

2.

banken maken voor verkoop met een opbrengst voor goede doelen en

3.

een maaltijd voorbereiden voor AMA ’s en eenzame mensen uit de omgeving van het eetcafe.

NL Doet Rotary klus  i.s.m. Sociaal Eetcafé de Uitwijk, Buddy to Buddy en de Beijentuin op 12 maart 2016

Ad 1. De Bijentuin voorjaar klaar maken! Dit doen we samen met jonge vluchtelinegn. Er zijn op dit moment 8 alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV-ers) in Zutphen. Dit zijn jonge (jongens en meisjes) die heel graag hun handen uit de mouwen steken. Een deel van hen zou overdag graag willen helpen met een klus, ze zijn erg gebaat bij een dergelijke activiteit met Nederlanders samen en willen tegelijk hun steentje kunnen bijdragen.

Ad 2. Tuinbanken en tafels maken, zoals al eerder gemaakt tijdens NLdoet 2015 voor de Theo Thijssenschool in de Hoven en later ook gemaakt en verkocht op de Kunst aan de IJssel in augustus 2015.

Ad 3. Koken, inrichten en samen eten in Sociaal Eetcafé de Uitwijk. Een combinatie van voorbereiden, koken, bedienen, mee eten en opruimen. Alles onder begeleiding van Chef-kok Henk Bree (winnaar Meander 2016, genomineerd Doe Mee Award en het Rode Lintje) en de bediening o.b.v. zijn rechterhand Anne.

Wat is Sociaal Eetcafé de Uitwijk?

Sinds zes jaar is er op de tweede dinsdag en de laatste woensdag van de maand het Sociaal Eetcafé de Uitwijk in het gelijknamige buurthuis de Uitwijk in de zuidwijken . Er wordt dan gekookt door vrijwilligers. Het is niet zomaar een maaltijd maar erg uitgebreid, net een restaurant waar je er even helemaal uit bent. Je kan je even laten verwennen, gezellig praten met elkaar en contacten opdoen. Het Eetcafé heeft een sociale functie, eenzaamheid is volgens hen een onderschat probleem in deze tijd. Eten verbind en ze zien dat hun gasten (die anders vaak in isolement leven en/of wegens kleine beurs ook niet in de gelegenheid zijn uit eten te gaan) contacten opdoen en elkaar blijven opzoeken.

De keuken word gerund door vrijwillige, professionele koks en vrijwilligers. Om zes uur is iedereen er en beginnen ze met het voorgerecht. Daarna gaat het lopend buffet open en tafel voor tafel schept iedereen op van de verschillende gerechten. Daarna word er gesmuld, gepraat en gelachen. Na het afruimen van de borden en bestek gaan de vrijwilligers bezig met de afwas. De koks zijn dan druk met het nagerecht, bijvoorbeeld ijs of pudding. Daarna een kop koffie met een bonbon. Er word altijd met verse producten gekookt.

Extra avond dankzij Rotary

Vaak moeten zij nee-verkopen en zeggen dat er geen plaats meer is. Speciaal voor deze NLDoet klus organiseren zij daarom in samenwerking met de Zutphense Uitdaging een extra avond op zaterdag 12 maart.

Voor meer foto’s van deze dag, klik hier.