"Samen aan tafel"

Donderdag 16 november hadden wij een bijzondere bijeenkomst. Kinderen van IMC Weekendschool On tour kwamen koken en bedienen. Stichting IMC Weekendschool laat nieuwsgierige jongeren kennismaken met enthousiaste professionals en hun uiteenlopende vakgebieden. Zie voor meer info hun website.

Op initiatief van Rotary Bussum hebben kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar de keuken en het restaurant van Hotel Jan Tabak ‘overgenomen’.

Het runnen van de keuken en het restaurant in aanwezigheid van hun ouders, Rotary-leden en burgemeester Han ter Heegde van de gemeente Gooise Meren was de afsluiting van het lesprogramma Horeca dat IMC Weekendschool samen met Rotary Bussum heeft ontwikkeld. De kinderen, die allemaal zeer kort in Nederland wonen, wisten een fantastisch 3-gangendiner te bereiden en uit te serveren. Dit was het resultaat van een periode van zes weken waarin de kinderen les gehad hebben in gastvrijheid, koken en bedienen.

Het programma ‘Samen aan Tafel’ werd dit jaar voor de eerste keer gehouden. De kinderen zijn door Rotarians opgehaald van school om vervolgens in het hotel in groepjes de verschillende maaltijden onder leiding van de chef-kok te bereiden. Ook moest de zaal voor het diner worden klaargemaakt en de gasten worden ontvangen. Uiteraard kregen de kinderen ook een rondleiding door het hotel. Hierdoor maakten ze kennis met alle facetten van de hotelwereld.

Jan Pieter Witsen Elias, voorzitter van Rotary Bussum: “Bijna twee jaar geleden is de gedachte bij ons ontstaan dat wij een nieuw project wilden opzetten om de samenleving ‘dichtbij’ ons te ondersteunen. Waar leden, en ook ondernemingen in de regio, zich kunnen inzetten kinderen in achterstandssituaties te ondersteunen bij hun integratie in de Nederlandse samenleving en bij de oriëntatie op de mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Nadat we eerst contact hebben gezocht met IMC Weekendschool voor ons idee van het ‘runnen van een restaurant’ was al snel de link gelegd met Hotel Jan Tabak. Ook groothandel Sligro is aangehaakt en levert belangeloos de ingrediënten waarmee de kinderen de maaltijd gaan bereiden en uitserveren.”

Samen aan Tafel werd mede mogelijk gemaakt door NH Hotel Jan Tabak, Sligro, VSB Fonds en de Teenstra Foundation.

Bericht in Bussums Nieuws