► District Jeugdcommissaris stelt zich voor

Even voorstellen:

Sinds een aantal weken heb ik de functie van DISTRICT JEUGD COMMISSARIS 1560 overgenomen van

Dhr. J. Vos.

Mijn naam is Leoni Oude Nijhuis, lid van RC Twente Zuid.

Mede door het hosten van een aantal jaarkinderen, een dochter die op exchange naar Argentinië is geweest en het begeleiden van de inbounds is mijn enthousiasme en betrokkenheid met jeugd

De avenue jeugd is één van de avenues of Service en zoveel meer dan alleen uitwisselingen. In feite kan jeugd gekoppeld worden aan community, denk bv aan het vluchtelingenprobleem dat momenteel speelt. Zo zou jeugd bv taalles, zwemles en fietsles aan kinderen van vluchtelingen kunnen geven.

Jeugd kan ook gekoppeld worden aan vocational. Denk bijvoorbeeld aan zaken als jeugdwerkeloosheid die kan worden opgepakt en aangepakt. Veel Rotarians hebben kennis in huis waarmee jeugdigen gevoed zouden kunnen worden. Laten we deze kennis inzetten.

Jeugd is tevens gekoppeld aan international. Zo zijn er ambassadoral scholars. Met meerdere clubs kan er gedacht worden aan het ondersteunen van een master (gekoppeld aan een global grant).

Informatie over jeugdprogramma’s:

Binnenkort op onze site.

Jeugd als kloppend hart van Rotary 2015-2020

Internationale jeugduitwisselingen Juist NU!

Steeds meer jongeren reizen. Internationale schoolreizen en het trekken door landen met heel andere culturen zijn al vele jaren in en nemen alleen maar toe. Men vraagt weleens: “Waarom is er nog steeds een internationaal jeugduitwisselingsprogramma met Rotary?” Het antwoord is eenvoudig. Internationale jeugduitwisselingen zitten in het DNA van Rotary en zijn van zeer groot belang voor jongeren.

Door de uitwisselingsprogramma’s maken veel jongeren uit Rotary gezinnen maar nog belangrijker uit niet Rotarygezinnen kennis met het Rotary gedachtengoed. Daarnaast is het een van de “veiligste” uitwisselingsprogramma’s die er bestaan. Als een van je kinderen uitgezonden wordt wat is het dan een veilige gedachte dat hij of zij daar weer in een lokaal goed ingevoerd netwerk terecht komt.

Het Rotary jeugd uitwisselingssysteem is wereldwijd verankerd en goed georganiseerd. Opvallend is dat een internationaal land als Nederland hierin zachterloopt. Landen als België en Denemarken wisselen jaarlijks rond de 200 jongeren uit terwijl Nederland rond de 35 jongeren blijft steken.

Het doel van de uitwisselingen is: Connecting young minds, “share future beliefs”, het stimuleren van internationale ontwikkelingen, het kennis nemen van en belangstelling hebben voor buitenlandse cultuur en het opbouwen van goede relaties tussen landen.