SEPTEMBER 2023

Het clubjaar is begonnen. Het jaarthema van onze RI president Gordon McInally is CREATE HOPE in THE WORLD. Een mooi thema waar wij trots op mogen zijn. Ook kunnen wij trots zijn op ons 100-jarige bestaan van Rotary in Nederland. De estafette gaat momenteel rond in het zuidelijke deel van Nederland en zal worden afgesloten met een finale op 16 december in Hulst, waar de eerste schop in de grond gaat voor een prachtig voedselbos. Het voedselbos wordt gefinancierd uit de opbrengst van de verkoop van puzzels. De puzzels zijn leuk voor jezelf, of als cadeau voor een ander. Denk daarbij ook eens als geschenk aan externe sprekers. De puzzel kun je hier bestellen →.

CLUBBEZOEKEN

Door de COVID-19 periode is een oude traditie in het slop geraakt;  de clubbezoeken. Het was gebruikelijk dat de gouverneur iedere club gedurende het jaar komt bezoeken. Deze traditie herstel ik weer in ere. Via de Regio-voorzitters zijn data voorstellen gedaan. Ik hoop jullie allemaal persoonlijk te ontmoeten. Daarbij vraag ik aandacht voor belangrijke thema’s, maar bovenal proberen we van elkaar te leren om de bijdrage van Rotary in onze omgeving nog succesvoller te laten zijn.

Een mooie voorbereiding is om via Club Central op Rotary.org je voor te bereiden op je rol. Er zijn daar vele hulpmiddelen, zoals de Club Health Check en vele E-learnings.

NAJAARSFESTIVAL

Op 14 oktober houden wij ons Najaarsfestival in de Kauwgumballenfabriek in Amsterdam. Het Najaarsfestival is een inspiratiedag, waarbij de jaarlijkse District Grants competitie wordt gehouden met dit jaar maar liefst 14 clubs. Nadat deze clubs hun project hebben “gepitched” wordt er gestemd.

Aansluitend zijn er inspirerende workshops over diverse onderdelen. Eigenlijk mag je het najaarsfestival niet missen.

Geef je daarom hier op →

ROTARY LEER INSTITUTE

Het Rotary Leerinstituut biedt alle Rotary leden een prachtig curriculum om zich te verdiepen in Rotary. Er wordt wel eens gezegd dat dit de route is om van Rotary-lid door te groeien naar Rotarian. Op 23 oktober gaat de RLI van start met een interactieve dag. Kundige coaches begeleiden jou en je collega’s door de vele elementen van Rotary. Graag beveel ik deze opleiding bij ieder lid aan. De kosten zijn beperkt (€75,-) en dienen te worden voldaan bij opgave.  Opgeven kan via de website →.

END POLIO NOW

De strijd tegen Polio is nog niet afgerond. Begin september mochten wij Rotarian Ashan Basfour ontvangen, die door Europa reist voor aandacht in de strijd tegen Polio. De strijd is zeker niet klaar. De vaccinatiecampagne moet daarom worden voortgezet en daarvoor is geld nodig. Doneren kan via de jaarlijkse tulpenbollen actie → of rechtstreeks bij de Rotary Foundation →. En ook nu nog worden door de Bill en Melinda Gates foundation de bijeengebrachte donaties voor End-Polio Now verdubbeld.