Noodhulp aan Marokko en Libië

Beste Rotarians,

De afgelopen week zijn er veel vragen gekomen over mogelijke noodhulp aan Marokko en vervolgens ook aan Libië door ShelterBox. Het heeft helaas wat langer geduurd voor daar duidelijkheid over is gekomen.

Gelukkig zijn de plannen nu concreter geworden en daar willen we iedereen graag over informeren.

Hieronder is zowel voor Marokko als Libië te zien wat de stand van zaken is.

Marokko

We boeken vooruitgang met onze plannen om de humanitaire hulp na de aardbeving in Marokko te ondersteunen. We doen dit in nauwe samenwerking met Rotary en de autoriteiten.

Van de autoriteiten verwachten we een reactie waarbij we relevante toestemming krijgen om verder te gaan. ShelterBox zal dan duizenden mensen ondersteunen die getroffen zijn door de aardbevingen in Marokko. Dit omvat waarschijnlijk tenten, dekens, lampen op zonne-energie en keukensets.

Libië

Tegelijkertijd heeft ShelterBox deze week gewerkt aan het besluit om te reageren op de overstromingen in Libië. Om steun te kunnen bieden, zal onze actie hoogstwaarschijnlijk in samenwerking met een andere internationale hulporganisatie gaan. Het zou een partner kunnen zijn waarmee we eerder hebben samengewerkt, met een bestaande aanwezigheid in en toegang tot de zwaarst getroffen stad Derna. We voeren die gesprekken om te zien wat mogelijk is en willen een team naar buurland Tunesië sturen terwijl we onze verdere hulpacties plannen.

Samenwerking met Rotary

We hebben contact met Rotary in de getroffen regio. Dit is met District 9010 en de gouverneur. Ons uitgezonden team had donderdag 14 sept. een positieve ontmoeting met Rotary in Marrakesh en andere lokale organisaties waarmee Rotary samenwerkt. Rotary districtsgouverneur Saadia Aglif sloot zich bij dat gesprek aan evenals voormalig districtsgouverneur Said Nejjar en een plaatselijke Rotariër Jalal Zemmama.

Voor deze acties hier, maar ook in andere gebieden in de wereld, is veel geld nodig. We kunnen noodhulp blijven doen dankzij onze donateurs.

Dus steun ons. Dank jullie wel.

www.Shelterbox.nl/doneer