Beeldwoordenboek voor vluchtelingenkinderen

rotaryclub-amersfoort-stad-beeldwoordenboek-kijkenMet haar organisatie My Book Buddy zet Cathy Spierenburg van Rotaryclub Amersfoort-Stad met onder meer hulp van diverse Rotaryclubs bibliotheken op in scholen in ontwikkelingslanden. Het is inmiddels gelukt om ruim 170.000 kinderen op meer dan 400 scholen in 21 landen te laten lezen. Ook in Nederland is de organisatie actief. Naast haar eigen club, zamelden Rotaryclub Deventer, Leusden, Amersfoort-Regio en veertien Rotaryclubs uit deze omgeving de afgelopen maanden geld in voor de realisatie van het Beeldwoordenboek: een hulpmiddel om de vluchtelingenkinderen in ons land de Nederlandse taal eigen te maken. Ook hun ouders hebben hier al veel profijt van gehad. De kinderen krijgen naast het beeldwoordenboek ook een rugzakje, werkschrift en kleurpotloden. In diverse scholen in asielzoekerscentra staan My Book Buddy-boekenkasten gevuld met kinderboeken van diverse leesniveaus.

Tweeduizend basiswoorden

rotaryclub-amersfoort-stad-mybookbuddyIn het kleurrijke woordenboek kunnen kinderen, zodra ze kunnen lezen, zelfstandig iets opzoeken. Ze kunnen er de uitleg in vinden van tweeduizend basiswoorden die speciaal zijn geselecteerd voor kinderen in de basisschoolleeftijd. De woorden zijn gegroepeerd in thema’s die te maken hebben met hun dagelijks leven, met school en met de wereld om ons heen.
Elk hoofdstuk opent met een verzamelillustratie die gebruikt kan worden om de woordenschat te testen. Op de linkerpagina’s is de betekenis van de woorden in heldere, kleurige plaatjes gevangen, op de rechterpagina’s staat de uitleg in eenvoudige taal, samen met een voorbeeldzinnetje.

Lees meer overRotary Club Amersfoort-Regio