Eerherstel Kamp Amersfoort

Sinds de jaren tachtig is Rotaryclub Amersfoort-Stad betrokken bij het (eer)herstel van Kamp Amersfoort, een van de voormalige concentratiekampen uit de Tweede Wereldoorlog. Met financiële en praktische steun geeft de club respect terug aan de plek, ter nagedachtenis aan de overledenen en oud-gevangenen. Die praktische steun bestond destijds uit het opknappen en reconstrueren van wat er nog aanwezig was van bouwwerken (een wachttoren) en van de aanlegstructuur. Clubleden staken de handen uit de mouwen, stonden bezoekers te woord en namen deel in het bestuur.  Wat met een eenvoudige reconstructie begon, is inmiddels uitgegroeid tot Nationaal Monument met een voorlichtingscentrum.

Monument Schuilplaatsverleners

Nog steeds heeft de club een speciale band met het Kamp: zij onderhouden het omliggende bos en hebben een vaste afvaardiging in het stichtingsbestuur. Ook individuele leden zijn actief en mede dankzij hen kon Kamp Amersfoort een nieuw monument onthullen: het Monument voor Schuilplaatsverleners, een eerbetoon aan alle schuilplaatsverleners die in stilte en met gevaar voor eigen leven bescherming boden aan onderduikers. Gewerkt wordt aan de ontwikkeling van een ‘Herdenkingsroute Schuilplaatsverleners’, annex ‘Route Kampgevangenen’.

rotaryclub-amersfoort-stad-kamp-amersfoort-ingang-kamp rotaryclub-amersfoort-stad-kamp-amersfoort-tekst rotaryclub-amersfoort-stad-kamp-amersfoort-stenen-man

rotaryclub-amersfoort-stad-kamp-amersfoort-uitnodiging rotaryclub-amersfoort-stad-kamp-amersfoort-loopgraven

Lees meer overRotary Club Amersfoort-Stad