Fietsen voor noodhulp Syrië

Saleem Bachara vluchtte enkele jaren geleden uit Aleppo en woont na enige omzwervingen nu in Emmen. Hij is sinds kort lid van Rotaryclub Emmen-’t Loo die samen met hem geld inzamelt om de Nederlandse afdeling van de internationale hulporganisatie UOSSM te ondersteunen. Onder meer een fietstocht, golftoernooi, barbecue en tuinproject brachten al duizenden euro’s op.

Saleem Bachara (links) met clublid Herman van Kesteren die de fietstocht organiseerde

In Syrië was Saleem Bachara arts en hoofd van een laboratorium en een verzekeringsmaatschappij. Saleem heeft de Nederlandse afdeling van UOSSM met enkele anderen opgericht om vanuit hier zijn thuisland toch te kunnen helpen. UOSSM geeft noodhulp en steunt Syrische ziekenhuizen en andere medische posten met materiaal en opleidingen. Bachara is secretaris van de Nederlandse UOSSM-tak.
De gebeurtenissen in Syrië volgen Saleem, zijn vrouw en twee kinderen op de voet. ‘Wij missen ons land en we hopen terug te kunnen keren zodra het veilig is’, zegt Saleem Bachara. ‘In Nederland is alles goed voor elkaar, maar Syrië is de plek waar onze herinneringen liggen. Iedereen wil uiteindelijk toch terug naar zijn roots.’

Lees meer overRotary Club Emmen-'t Loo