Peer krijgt tweede leven

De vijftig jaar oude perenbomen van de Drontense fruitteler Marinus Huijsmans, destijds geplant door zijn vader, moesten gerooid omdat ze te weinig opbrachten. Rotaryclub Dronten wil de bomen behouden als cultureel erfgoed, want ‘ze zijn karakteristiek door hun vorm en horen bij het landschap van de polder.’ De fraaie bomen krijgen een ereplek in de dorpen Biddinghuizen, Dronten en Swifterbant. Achterliggend doel is om de dorpsbewoners te laten kennismaken met de fruitteelt.

Flinke jongens

Het herplanten is een flinke operatie, de perenbomen zijn uitgegroeid tot ‘flinke jongens’. De club werkt samen met landschapsarchitect Erwin Zwaan en Dorpsbelangen in Swifterbant om geschikte plekken voor de bomen te vinden. Met elkaar, kennis, enthousiasme en zwaar materieel gaan de Rotarians deze winter aan de slag om de fruitbomen een tweede leven te geven. Gemeente Dronten heeft bovendien medewerking bij het onderhoud van de bomen toegezegd nadat ze een nieuwe plek hebben gekregen.

Voor de verhuizing

Voorjaar