Kinderen van vluchtelingen maken kennis met 'onze' klassieke muziek en instrumenten

Het Utrechtsch Studenten Concert heeft met een aantal leden een workshop voor kinderen gegeven bij het AZC in Amersfoort. Onze club heeft dit prachtige initiatief mede mogelijk gemaakt.

Het USC is het oudste symfonieorkest van Nederland. De leden studeren van alles en nog wat, maar komen voor één gemeenschappelijke passie bij elkaar: samen musiceren. Samen muziek maken is het mooiste wat er is en daarom vindt het USC het belangrijk om klassieke muziek bij een breed publiek te brengen. Omdat de leden zelf allemaal nog jong en enthousiast zijn, hopen ze dichter bij jongeren en volwassenen te staan en hen makkelijker te overtuigen van de wondere wereld van klassieke muziek.

Zo is er vanuit het USC contact gezocht met het AZC in Amersfoort. Een aantal leden heeft daar op zaterdagmiddag een interactieve workshop gegeven over de Alpensymfonie van Richard Strauss.

De workshop begon met het voorstellen van de verschillende instrumenten; viool, altviool, cello, dwarsfluit, klarinet en fagot. Daarna hebben de leden verschillende fragmenten van de Alpensymfonie gespeeld en daarbij een verhaal verteld aan de hand van prachtige plaatjes.

We sloten de workshop af met de mogelijkheid voor de kinderen om een stukje te dirigeren en verschillende instrumenten te proberen. Het was een geslaagde workshop en de kinderen deden enthousiast mee!