Bezoek Pieter en Marja Loeff in Schin op Geul 11-13 mei 2018

Bart de Haan ere-lid Rotary Gooimeer

Op 27 juni 2018 is Bart de Haan, in het bijzijn van leden en oud-leden en hun partners en van zijn vrouw Resi en de nabije familie officieel benoemd tot ere-lid van Rotary Gooimeer, vanwege zijn grote verdiensten voor de club. Bart de Haan heeft zich 25 jaar lang steeds nauwgezet en met groot plichtsbesef ingezet voor de Rotary idealen. Daarbij heeft hij veel verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de club op zich genomen.

Speciaal voor deze gelegenheid had het ‘jaarkind’ Aline Marchetto uit Brazilië, die in het kader van het Rotary youth exchange program in 2000 bijna een jaar bij Bart en Resi heeft gewoond, vanuit Brazilië een boodschap ingesproken, die Bart zeer ontroerde.

Na een feestelijke maaltijd op het zonnige terras van ‘Aan de Kade’ gingen de leden en de genodigden naar binnen voor een tweetal toespraken. Janny Bakker, voorzitter Rotary Gooimeer, sprak Bart namens de club toe, aan de hand van een aantal dia’s die de verdiensten van Bart voor de club beeldend lieten zien. Omdat Bart zelf steeds de foto’s maakte, waren er niet veel foto’s in het archief waar Bart op stond. Maar de foto’s die er wel waren gaven treffend weer hoe Bart al die jaren betrokken is geweest bij de club. Janny typeerde hem met enkele trefwoorden: bedachtzaamheid, wijsheid, aandacht en emotie.

Daarna sprak Pieter Schut, als oud gouverneur, namens het district mooie woorden voor Bart uit. Hij benadrukte de rol van Bart in een periode waarin de club in zwaar weer zat. Bart is de club altijd trouw gebleven, ook als het moeilijk was. Dat tekent hem.

Als laatste nam Bart het woord. Hij vertelde wat Rotary in de afgelopen jaren voor hem heeft betekend. Daarna liet hij de club meegenieten van zijn talent als gitarist.

Een mooie avond, waarin fellowship centraal stond en waarin Rotary Gooimeer geen afscheid van Bart hoefde te nemen. Als erelid houdt hij namelijk alle rechten die een gewoon lid ook heeft (dus ook de permanente uitnodiging om aanwezig te zijn), maar vervallen de verplichtingen die andere leden hebben in een Rotaryclub, die nu eenmaal vrijwillig, maar niet vrijblijvend is. Bart heeft zijn steentje bijgedragen. Hij mag nu gaan genieten van andere dingen, zoals de tijd die hij nu krijgt voor meer aandacht voor Resi, kinderen en kleinkinderen, zijn gitaarspel en vooral: de vrijheid!