Nieuwjaarsduik voor actie End Plastic Soup Now

Nieuwjaarsduik in Huizen voor End Plastic Soup Now!

Duik je mee?

1 januari 2019, Zomerkade in Huizen, www.nieuwjaarsduikhuizen.nl/

Foto: ophuizerhoogt.nl

De Rotaryclubs in Huizen beginnen hun vervolgacties op het drukbezochte seminar End Plastic Soup Now van 7 november met de Nieuwjaarsduik op de Zomerkade.

Het ’plastic soup’-probleem is voor iedereen zichtbaar dankzij de actie van Boyan Slat, de 24-jarige Nederlander, met zijn The Ocean Clean Up. Plastic in de natuur is een gevaar voor onze gezondheid geworden. Plastic zit nu zelfs in plankton, verantwoordelijk voor een derde deel van de CO2-absorptie op onze aarde.

Seminar Krachtcentrale

Tijdens een brainstormavond in de Krachtcentrale in Huizen op maakten drie sprekers duidelijk hoe groot het probleem is. Dat waren industrieel ontwerpster Lisanne Addink-Dölle, Karl Beerenfenger, expeditieleider en medeoprichter van By the Ocean We Unite, en Madelon Schaap van Rotary Amsterdam, een van de initiatiefnemers van End Plastic Soup Now.

88 ideeën

Na de sprekers hebben de tachtig bezoekers van de bijeenkomst borden vol ideeën geplakt. Bij elkaar 88 stuks. “Deze nemen we mee in de plannen en de volgende acties zijn al gepland”, meldt Gert-Jan van Dommelen van Rotary Huizen Gooimeer. “Laten we dan, net als Boyan, de handen uit mouwen steken om zo te voorkomen dat plastic überhaupt in het milieu terecht komt. Volg ons op Facebook. Post je ideeën, werk mee aan acties. Als we samenwerken aan dit enorme probleem kunnen we echt ver komen.”

Nieuwjaarsduik

De Rotaryclubs in Huizen beginnen de vervolgacties met de Nieuwjaarsduik op dinsdag 1 januari, van een tot vijf uur ’s middags (de duik is om drie uur). Met zijn allen vragen we bewustzijn voor het probleem van plastic in de natuur. Arnoud Wildschut, de drijvende kracht achter de organisatie van de Nieuwjaarsduik in Huizen, stelt een deel van de horeca-opbrengst van koffie, thee, warme chocomelk, snert, glühwein en worst beschikbaar voor onze Rotary actie in 2019: afvalscheiding op alle scholen in Huizen en daarna het hele Gooi.

Foto: ophuizerhoogt.nl

rotary.nl/gooimeer, Facebook: facebook.com/Rotary-Huizen-Gooimeer