Rotary in De Tuin: Pauline Broekema

76 jaar vrijheid

Met deze voorjaarslezing had Rotaryclub Leusden niet alleen een mooie spreker aan het woord, maar ook een lokale bijdrage aan het internationale jaarthema. Dit jaar is dat ”Rotary Opens Opportunities“ en dat doen we tegen de achtergrond van “76 jaar vrijheid”.

Pauline Broekema

Pauline Broekema, journaliste en schrijfster, was bereid om voor ons een boeiende lezing te verzorgen. Pauline schreef onder ander het boek ‘De tekenares van Montparnasse’ over de Joodse Edith Auerbach en het ‘Het uiterste der zee’. Dat laatste boek over de familiegeschiedenis van de Joodse Sara is het indrukwekkende verhaal van mensen die een voor een verdwenen, maar door het verhaal heel beeldend tot leven zijn gebracht.

In haar werk besteedde Pauline Broekema vaker aandacht aan oorlogsverhalen, zoals haar eigen familiekroniek het Boschhuis (dat deels ook gelokaliseerd in de regio Eemland). Daarnaast heeft zij als journalist verschillende items gemaakt rond Marga Minco en Kamp Amersfoort.

Het werd een mooie avond, met verhalen over en uit Paulines boeken. Clublid Paula Ritter ging met Pauline in gesprek over het belang van Herdenken en Vieren en hoe we het heden en verleden kunnen verbinden. Zo kunnen we door connectie te maken met het verleden het belang van de bevrijding voor onze huidige wereld kracht bijzetten.

Fort33

De avond was via een livestream te volgen en werd technisch perfect verzorgd door Fort33 uit Leusden.

Rotary in De Tuin

Rotary in De Tuin is een initiatief van Rotaryclub Leusden en Theater De Tuin. Deze lezing werd mede mogelijk gemaakt een bijdrage van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

De bronafbeelding bekijken

Foto Pauline Broekema: Merlijn Doomernik