Rotary is: vanuit fellowship verbinden. Samen kunnen we meer!

Als gouverneur ga ik op clubbezoek en dan stel ik regelmatig de vraag: ‘Waarom zijn jullie lid van Rotary en niet van een andere club?’ Vaak duurt het even voordat er een antwoord komt, maar als het eerste Rotarylid begint met vertellen, volgen er meer.

Het antwoord dat ik het meeste hoor: ‘Iets goeds doen voor de maatschappij’. Het tweede: ‘Vriendschappen en andere contacten leggen, zowel zakelijk als privé’. Fellowship verbindt. Samen vanuit je kennis en kunde goede acties organiseren voor anderen die het minder hebben. Dit jaar heeft wereldpresident Gordon Mclnally een extra aandachtspunt toegevoegd aan fellowship: neem meer échte tijd voor gesprekken met elkaar en vraag hoe het wérkelijk met je mede-Rotarians en anderen in je omgeving gaat. Niet vragen: ‘Hoe gaat het met je?’ en bij het antwoord ‘goed’ doorgaan met andere onderwerpen. Maar nog een keer de vraag stellen ‘Hoe gaat het werkelijk met je?’

Rotary is één van de grootse NGO’s ter wereld met 530 districten en 46.000 clubs, 1.4 miljoen leden die allemaal bezig zijn met goede doelen om de wereld een beetje beter te maken. Van Alaska tot Taiwan en van IJsland tot Zuid-Afrika. Velen van ons gaan op vakantie of reizen voor het werk. Als je in een ander land bent, ga dan eens naar een Rotaryclub ter plekke. Het is heel bijzonder om te ontdekken dat je ook daar dezelfde verbinding ervaart, ook al spreek je een andere taal en kom je uit een andere cultuur. De basis voor Rotary is overal ter wereld hetzelfde. De Rotary fellowship gaat over grenzen heen en zorgt ook daar voor verbindingen, vriendschappen en mogelijkheden om het goed te doen.