Rotary Nederland gaat intensiever samenwerken met Oekraïne

Zaterdag 24 februari is in Voorburg in bijzijn van de Oekraïense ambassadeur Oleksandr Karasevych de overeenkomst getekend voor de Rotary Inter Country Committee (ICC) Nederland- Oekraïne.

Het thema van Rotary is dit jaar ‘Create Hope in the World’ en dat is exact de ‘boost’ die het oprichten van deze ICC beoogt. Meer en beter samenwerken om Oekraïne de nodige humanitaire hulp te bieden, mee te werken aan het dichterbij brengen van vrede én ook voorbereidingen te treffen voor de wederopbouw van Oekraïne onder het motto 'building back better’.

Rotary oprichter Paul Harris had zich 119 jaar geleden ten doel gesteld onderlinge relaties en verstandhoudingen te verbeteren. Niet alleen tussen mensen onderling maar ook internationaal om zo wereldvrede dichterbij te brengen. Rotary was dan ook nauw betrokken bij de oprichting van de Verenigde Naties omdat ze dezelfde doelen nastreven en nog steeds is ze als adviesorgaan betrokken bij de VN.

Intercountry Committees spelen hierbij een bijzondere rol. Wereldwijd zijn er ruim 400 ICC’s, in Nederland zijn er naast de ICC Nederland-Oekraïne slechts drie. De oudste is Nederland-Duitsland (1952), daarnaast Nederland-Indonesië en Nederland- Rusland (2013), de laatste is vanwege de oorlog in Oekraïne momenteel inactief.

Het is dus vrij bijzonder dat er een ICC wordt opgericht en dit is daarbij de eerste keer dat de oprichting van een ICC in Nederland met een land in oorlog is. 24 februari is de dag dat Rusland twee jaar geleden Oekraïne binnenviel. Deze datum werd gekozen, om deze dag ook positief te markeren. Er was veel belangstelling voor de bijeenkomst en dat ook Oekraïense Rotarians veel waarde hechten aan deze samenwerking bleek uit de grote afvaardiging die naar Nederland was gekomen.

Naast het officieel tekenen van het document door de 7 Rotary Gouverneurs van Nederland werd deze ook getekend door de plaatsvervangend Gouverneur van het district Oekraïne, Olha Paliychuk, de voorzitter van de ICC Oekraïne- Nederland, Alexey Trifonov en de kersverse voorzitter van de ICC Nederland-Oekraïne, Bauke Boersma. Als aandenken aan de ondertekening overhandigde Olha Paliychuk een Oekraïense appelboom voor het Rotary Voedselbos in Sluiskil

Het verdere programma bestond uit een ‘House of Friendship’ waarvoor veel humanitaire organisaties die zich inzetten voor Oekraïne waren uitgenodigd en een reeks korte lezingen onder meer door Bob Deen van Insituut Clingendael, Lies van Wijngaarden van het Rotary Peace Program en ICC-lid Henk Moen over de wederopbouw.

Afgesloten werd met een voortreffelijk Oekraiens diner dat werd verzorgd door Sabina Hojayeva, tot twee jaar geleden chef in Kiev en nu eigenaar van Concordia Catering in Den Haag.

Het eerstvolgende project waar de ICC Nederland-Oekraïne zich in samenwerking met de Stichting VATAHA voor inzet is, is een benefietavond op zaterdag 23 maart in de Nieuwe Kerk in Den Haag.

De opbrengst gaat naar Zeilen van Vrijheid (medische hulpgoederen en ambulances) en Breath for Ukraine (hulp en hulpgoederen voor kinderen).