xx

Maart 2022

Beste changemakers,

We hebben de afgelopen twee jaar ontzettend veel uitdagingen overwonnen en mensen geholpen. Het doet me ook veel plezier dat het Each One, Bring One-initiatief geresulteerd heeft in een mooie groei van ons ledenbestand. Laten we de vaart erin houden. Ik ben blij dat jullie de schijnwerpers hebben gezet op alles wat we doen door Rotary-servicedagen te organiseren. De toekomst ziet er rooskleuriger dan ooit uit voor Rotary en onze 1,4 miljoen leden.

Het is belangrijk dat we blijven putten uit onze expertise in ziektepreventie en -behandeling om mensen wereldwijd te blijven bijstaan. De pandemie blijkt hardnekkiger dan eerst gedacht, maar we mogen de schouders niet laten hangen. Het is ook van belang dat we tijd maken voor elkaar, bijvoorbeeld op de komende RI-conventie in Houston. Het is een geweldige manier om, in veilige omstandigheden, onze Rotary-inzet te vieren.

De pandemie heeft bijzonder zware gevolgen gehad voor meisjes in de hele wereld. Op de eerste verjaardag van de pandemie zei Henrietta Fore, directeur van Unicef, dat ‘onmiddellijke actie nodig is om de tol voor meisjes en hun gezinnen te verlichten’. Helaas is die noodzaak een jaar later nog even groot. Meisjes worden beperkt in hun opleidingskansen, hun positie op de arbeidsmarkt wordt fragieler en schrijnende situaties zoals kindhuwelijken en mensenhandel worden in de hand gewerkt.

In de jaren 2010 is belangrijke vooruitgang geboekt bij het uitbannen van kindhuwelijken. Unicef schat dat wereldwijd 25 miljoen van dergelijke huwelijken zijn afgewend.  Helaas heeft de pandemie deze positieve trend omgekeerd, met als gevolg dat nog eens 10 miljoen meisjes dreigen uitgehuwelijkt te worden tegen het einde van dit decennium.

Daarom is onze focus op ‘empowerment’ van meisjes zo belangrijk. Ik ben blij dat verkozen RI-voorzitster Jennifer Jones heeft toegezegd dit initiatief nog een jaar voort te zetten. Tijdens mijn reizen ben ik getuige geweest van vele prachtige clubprojecten in deze context. Maar iedereen weet dat voor echte veranderingen jarenlange inspanningen nodig zijn. Daarin ligt de kracht van onze Global Grants en de langlopende acties binnen onze aandachtsgebieden.

Ik moedig clubs aan om bij hun grant-aanvragen te denken aan innovatieve manieren om meisjes mondiger te maken. Elke stap die we zetten om onderwijs, gezondheidszorg en economische kansen voor hen te verbeteren, maakt een belangrijk verschil. Met kansen creëren we hoop, en met hoop pakken we de onderliggende oorzaken van conflicten aan en leggen we de basis voor duurzame vrede.

Niemand weet hoe lang het coronavirus nog zal voortwoeden. Dankzij onze decennialange strijd tegen polio, begrijpen wij beter dan wie ook hoe moeilijk de taak is die de wereld nog te wachten staat. Laten we daarom geen nostalgie koesteren naar het verleden, maar hoopvol uitkijken naar een toekomst waarin we alle kansen tot service enthousiast benutten. Ik kijk ernaar uit om deze eervolle opdracht samen met u voort te zetten.

Shekhar Mehta
RI-voorzitter