Rotaryclubs in het (verre) buitenland

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik jarenlang voor PUM Netherlands senior experts (voorheen: Programma Uitzending Managers) vele reizen mocht maken. PUM koppelt ervaren mensen uit het bedrijfsleven (ook wel PUM-experts genoemd) aan ondernemers in ontwikkelingslanden en opkomende markten die een hulpvraag hebben. PUM-experts geven via advies op afstand of advies op locatie ondersteuning aan deze ondernemers op allerlei gebieden. Dit laat deze bedrijven groeien en helpt zo de levens van deze ondernemers en hun omgeving te verbeteren.

Zo ben ik circa 35 keer op reis gegaan naar bestemmingen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika in de afgelopen jaren. En daar waar de gelegenheid zich voordeed, bezocht ik een lokale Rotaryclub. Hetgeen leerzaam is, maar mij ook anekdotische ervaringen bracht.