Ninos de Guatamala - 2023

Update Niños de Guatemala

De stichting ‘Niños de Guatemala’ werd in 2007 opgericht. Begonnen met groep 1, 2 en 3 kwam er ieder jaar een klas bij en vervolgens een 2e basisschool en in 2015 een middle- en highschool (respectievelijk 3 en 2 jaar). Lees hier meer over de geschiedenis van Niños de Guatemala.

Anno 2023 zitten er op de drie scholen van Niños de Guatemala zo'n 530 kinderen. De 55 medewerkers van de scholen komen allemaal uit Guatemala. Verder zijn er veel vrijwilligers uit de VS en Nederland, waaronder kinderen van Oosterhoutse Rotarians.

De drie Nederlandse oprichters van Niños de Guatemala (destijds ongeveer 25 jaar oud) hebben een grote rol gespeeld in de opbouw van de scholen. De eerste school werd gebouwd onder leiding van één van de oprichters, die gedurende deze tijd in Antigua woonde. Op zoek naar een duurzame geldstroom voor de scholen bouwde een andere oprichter in Antigua het ‘Good Hotel‘. Van iedere overnachting gaat $ 5 naar de scholen en ook de jaarlijkse winst van het hotel gaat naar de scholen, met het doel om 50% van de kosten van de scholen te dekken. Bovendien biedt het hotel ook werk voor jongeren die hun middle- en highschool hebben afgerond. Naast de inkomsten uit het hotel zijn er ‘Padrinos’ die maandelijkse doneren voor een kind of voor de scholen in het algemeen. Een andere vorm van hulp zijn refurbished computers uit Nederland.
De oprichters staan nu meer op afstand maar blijven wel betrokken als non-executive members van de internationale board (soort Raad van Toezicht) van Niños de Guatemala.

Op bezoek in Guatemala

Rotaryclub Oosterhout is al sinds 2008 betrokken bij Niños de Guatemala. In 2016 brachten enkele leden al een bezoek aan Guatemala en in november 2023 gingen negen Rotarians en partners opnieuw op bezoek bij de scholen van Niños de Guatemala.

De week van 9-17 november 2023 werd gekozen omdat het dan in Guatemala het einde van het schooljaar is en de diploma’s dan worden uitgereikt. Dat gaat heel officieel waarbij veel aandacht is voor de betrokkenheid van de ouders, die in deze arme wijken cruciaal is voor de schoolloopbaan van hun kinderen. Er gaan in Guatemala namelijk veel kinderen niet naar school, omdat ouders dat niet kunnen betalen en kinderen moeten meeverdienen voor het gezin.

Ervaringen van de Oosterhoutse Rotarians
Voor medereizigers die al eerder bij de scholen waren geweest: een geweldig weerzien van het enthousiasme van de kinderen en de betrokkenheid van de ouders.
Voor de nieuwelingen een bijzonder positieve ervaring: verrast door de professionaliteit van de docenten en de organisatie van Niños de Guatemala.
Algemene indruk: heftige armoede, bevlogen leerkrachten, leergierige kinderen, vriendelijke bevolking en een mooi afwisselend programma.
Zoals een van de Rotarians zei: "Wat mij betreft was de kern van de reis de scholen van Niños de Guatemala en het Good Hotel, met een nadrukkelijke oproep om ook eens langs te gaan, te verblijven en te doneren."

Al met al hielden we een mooi bedrag over, dat we gedoneerd hebben aan de scholen van Niños de Guatemala.

Ook meedoen? Zie https://www.ninosdeguatemala.org/form/donate