10 augustus 2013: Blije bijen en vrolijke vlinders, verkoop van bollenpakketten voor vlindertuin en bijenkorven

Nationale actie van Rotaryclub Sassenheim wil vlinder- en bijenbestand

In Nederlandse tuinen opkrikken

Missen we niet allemaal die vrolijke en kleurrijke vlinders in de tuin? En maken we ons geen zorgen over de wereldwijde bijensterfte, waardoor de bestuiving van o.a. tomaten, paprika’s en fruit in gevaar komt?

Enkele leden van Rotaryclub Sassenheim spraken hierover met leden van de Vlinderstichting en met bezorgde imkers en besloten hieraan iets te gaan doen.

Met slimme aanplantingen kunnen tuinen niet alleen vlindervriendelijker worden, maar ook bijen, hommels en andere nuttige insecten zullen zich er meer thuis voelen.

Rotaryclub Sassenheim gaat daarom speciaal samengestelde vlinder- en bijenpakketten met een variëteit aan vlinder- en bij-aantrekkende bloemen verkopen aan de tienduizenden leden van de Rotary en hun vrienden en kennissen. Maar ook alle andere Nederlanders kunnen de pakketten bestellen via een eigen website www.blijevlinders.nl .

Beide pakketten bevatten een keur aan bol- en knolbloemen, die een culinair feest voor bijen en vlinders zijn en de tuin tot een schitterend kleurenpalet maken.

Met de opbrengst van de pakketten wordt in Park Rusthoff in Sassenheim – een van de mooiste kleine stadsparken in Nederland – een vlindertuin aangelegd en worden in de schooltuin enkele bijenkorven geplaatst.

Het vlinder- en bij vriendelijk maken van de tuin begint al bij het planten. Voor de rupsen zijn er voedselplanten nodig , zoals gras- en klaversoorten en brandnetels, maar ook klimop en hulst zijn prima. Vlinders leven van nectar die ze met een handige roltong uit de bloemen halen. Bijen en hommels hebben een veel kortere tong en kruipen helemaal in de bloem om er de broodnodige nectar uit te halen.

Rotaryclub Sassenheim verwacht met haar actie ‘Blije Bijen en Vrolijke Vlinders’ een bijdrage te leveren aan het vlinder- en bij vriendelijker maken van de Nederlandse tuinen en daarmee de natuur een handje te helpen.

Auteur: Paul Vogels